STUDENTII EPOCII internet nu gasesc nimic gresit in a fura munca intelectuala a unei alte persoane, considera un expert britanic citat de BBC.
“Nu as putea sa formulez mai bine”
Sally Brown, profesor la Universitatea Metropolitana din Leeds, a aratat in cadrul Conferintei Internationale a Plagiatului sustinuta saptamana trecuta in Marea Britanie ca posibilitatea de copy/paste si de gasire rapida a informatiilor a facut plagiatul foarte usor.
Printre principalele scuze gasite de studenti, spune ea, se pot enumera frazele de genul “daca sunt destul de prosti sa ne dea trei lucrari si aceeasi data limita, la ce se asteapta?” sau “chiar nu as putea sa formulez asa ceva mai bine”.
Dar plagiatul nu e neaparat intentionat. Se intampla adesea ca studentii sa nu fie atenti cand culeg informatiile si sa piarda sursa materialelor, considera ea. “[Studentii de azi] sunt post-moderni, eclectici, din generatia Google, wikipedisti si nu recunosc neaparat concepte ca [drept de] autor sau proprietate [intelectuala].”
Cifre ingrijoratoare
Luna trecuta, un sondaj publicat in Suplimentul pentru Educatie Superioara al cotidianului britanic The Times arata ca o minoritate semnificativa de studenti au comis acte de plagiat. Desi numai 3% dintre cei 1022 de studenti care au participat la sondaj au recunoscut copierea unor pasaje intregi de pe internet sau din carti, e ingrijorator un alt fapt: unul din trei studenti a preluat idei, omitand precizarea sursei.
Impotriva acestei mode, profesorul Brown sugereaza cativa pasi simpli: pedepse si educarea studentilor in privinta plagiatului; eseurile si lucrarile sa se bazeze pe cunostinte personale ale studentului, iar acesta sa prezinte munca sa pe parcurs; sa schimbe mediul de lucru al studentului.
Ideile sunt binevenite, dar poate problema ar trebui abordata si din alt punct de vedere. Chiar cercetatorii din domeniul universitar incalca etica muncii. Un articol publicat in revista Nature anul trecut arata ca unul din trei oameni de stiinta americani a nesocotit deontologia cercetarii. Starea de facto este si mai grava in China, unde un studiu a indicat ca 60% din doctoranzi au recurs la plagiat si mita.
Situatia plagiatului trebuie abordata cu seriozitate, in cazul studentilor, dar si in cazul cercetatorilor. Din pacate, avertizeaza Brown, “plagiaristii buni nu sunt prinsi”.
Alte articole pe aceeasi tema:
O treime din cercetatorii americani a incalcat etica stiintifica
Metode high-tech impotriva copiatului in scoli






















11 responses so far ↓
1 vasile // Jun 27, 2006 at 9:25 am
Pai de la Neculce-ncoace, cartzile din cartzi se face…….. s-ar putea traduce ca indemn la copiere. Da shi numai 3% cat se zice in articol, dublat (ca poate nu este numarat exhaustiv), shi tot nu ajunge la 10% care este semnificativ pentru un fenomen…. asha incat consider exagerata eticheta de fenomen ingrijorator…. pentru care sa se faca o “Conferintza Internationala a Plagiatului”
Shi io recunosc ca, pentru lucrarea de diploma, m-am inspirat copios dintr-o lucrare anterioara, cu acelashi titlu, dar pe care am modificat-o mai mult de 50% cu treburi noi lucrate de mine. Nici nu trebuie sa te ashteptzi la chestii originale dak se cer cu termen fix shi cu caracter de noutate….cum de altfel bine se remarca in text…. Cercetarea nu se face la comanda, se face numai statistica, adica numararea elementelor existente shi cunoscute deja… dar asta este alta problema.
Se poate discuta infinit la adresa muncii pentru adunarea de date, formularea insa trebuie modificata, caci cine recunoashte ca: “chiar nu as putea sa formulez asa ceva mai bine” se descalifica din start ca operator serios.
Oricum am lua lucrurile, se pare ca trendu’ nou este de poluare agresiva a mediei shtiintzifice cu din ce in ce mai mult balast, prin care informatzia utile tinde spre 0
pace
2 Zob Gheorghe // Jun 27, 2006 at 7:17 pm
Se pun cateva probleme de principiu, dar cine tine seama de principii?
1.Pentru a incuraja pe lucratorul spiritual trebuie sa-l satisfacem material ceea ce implica stabilirea proprietatii creatorului asupra creatiei si daca el nu mai traieste a mostenitorilor in conformitate cu teza materialista ca omul este mai intai material si abia apoi spiritual;
2.Aplicand consecvent regula de mai sus(dar cine mai este consecvent in lumea noastra?) ar trebuie sa identificam pe autorii primelor creatii si sa acordam descendentilor toate drepturile; exemplu inventatorul utilizarii sau producerii focului, rotii, parghiei, numaratorii etc.In virtutea consecventei atunci de exemplu grecii ca autentici Europeni ar trebui sa traiasca din banii americanilor pentru ca IBM-ul, Microsoftul, de exemplu pe baza matematicii grecesti s-a infiintat si functioneaza.
3.Unde este justita.Unde este stiinta dreptului?
4.Dupa cum vedeti lumea se indreapta prin forme superioare catre comunism( vezi societatile pe actiuni) si prin urmare in conformitate cu regula iubirii aproapelui ca pe tine insuti nu ai nici un drept sa restrangi dreptul la achizitionare, utilizare modificare si metamorfozare-sintetizare a vreunei creatii a spiritului speciei umane.
3 Mihai // Jun 27, 2006 at 9:03 pm
unul din trei studenti a preluat idei, omitand precizarea sursei
Daca nici 33% nu trece ce procentajul semnificativ pentru un fenomen…
4 Sauron // Jun 28, 2006 at 11:14 am
Atata timp cat acest plagiat, copiat,furat de idei sau cum ii mai spune conduce la promovarea pentru societate a unei idei bune la baza, deci duce spre bine nu vad de ce ar fi de condamnat!?!
Atunci cand prin plagiere se ajunge la distorsionarea unei idei la baza bune si la afisarea aceleiasi idei denaturata si intr-o lumina proasta, ducand spre rau sau neadevar, atunci e de condamnat!
5 simali // Jun 28, 2006 at 7:36 pm
In Romania profesorii considera plagiatul OK. Asociatul meu are un copil eminent, la un prestigios liceu din Romania. Baiatul nu are timp sa-si faca referatele pentru scoala pentru ca invata 6 ore pe zi la matematica si romana (cala a VII a). Descarca de pe http://www.referate.ro ce-i trebuie, se semneaza la sfarsit si profesoara ii pune 10. Fetita menajerei, in schimb, este la acelasi liceu si nu are calculator acasa. A venit cu un referat scris de ea si profesoara i-a spus “ce-i mizeria asta de referat nescris la calculator si fara poze”.
Pe de alta parte, la literatura romana, se cer asa-zisele “comentarii”. Inainte de “testele nationale” pentru trecere in calasa a IX-a toti copiii fac meditatii cu profesori de romana care le dau “comentarii” scrise de ei, cu extrase de 1/2 de pagina din Calinescu sau diferiti profesori universiatri. Copiii invata “comentariile” cuvant cu cuvant si la examen le “toarna” sub propria semnatura. Orice profesor de romana, numai daca nu e tampit, poate sa-si dea seama de la o posta ca asemenea comentarii sforaitoare (sunt la nivel de universitate) nu au cum sa apartina unui copil de clasa a VIII-a. Cu toate acestea nu se face nimic, pentru ca, daca li s-ar cere copiilor sa gandeasca la literatura s-ar taia si cordonul ombilical prin care se hranesc profesorii de literatura romana. In scolile romanesti esti invatat de mic ca plagiatul e OK. Insusi un Ministru al Invatamantului acum cativa ani a tradus o carte si s-a semnat ca autor. In urma scandalului (facut din exteriorul Romaniei) ministrul nu a fost demis. El si-a continuat linistit mandatul.
6 vasile // Jun 29, 2006 at 10:20 am
@Mihai :
“Daca nici 33% nu trece ce procentajul semnificativ pentru un fenomen…”
Aici este vorba de “unul din trei studenti a preluat idei, omitand precizarea sursei.”
sau cum remarca dl. Zob “ar trebuie sa identificam pe autorii primelor creatii si sa acordam descendentilor toate drepturile; exemplu inventatorul utilizarii sau producerii focului, rotii, parghiei, numaratorii etc.” fapt ce ar parea o exagerare totushi, nu credetzi?
pace
7 simali // Jun 29, 2006 at 1:59 pm
Vasile&Zob Ghe. Aici nu este vorba despre contoversatele “drepturi de autor” ci despre plagiat. Poti prelua si transmite orice, dar cu ghilimelele de rigoare.
Sauron. “Atata timp cat acest plagiat, copiat,furat de idei sau cum ii mai spune conduce la promovarea pentru societate a unei idei bune la baza, deci duce spre bine nu vad de ce ar fi de condamnat!?!” prin ceea ce scri, dovedesti ca esti victima sistemului romanesc de invatamant descris de mine mai sus. Stiu ca societatea romaneasca da 10 pentru “preluare” de idei dar acest lucru nu este OK. Pur si simplu nu este moral sa te semnezi sub munca altuia.
8 Sauron // Jun 29, 2006 at 9:10 pm
Ai dreptate Simali. Nu sunt totusi victima sistemului de invatamant romanesc…cel mult pot fi victima situatiei infecte generale din tara noastra asa cum suntem toti! Niciodata eu personal nu am promovat ceva doar cu principiul “copy-paste” si progresez pe munca proprie. Nu sint de acord cu plagiatul, am vrut sa spun altceva dar nu mai insist acum, in rest ai perfecta dreptate.
9 Mihai // Jun 30, 2006 at 12:21 am
.Dupa cum vedeti lumea se indreapta prin forme superioare catre comunism( vezi societatile pe actiuni) si prin urmare in conformitate cu regula iubirii aproapelui ca pe tine insuti nu ai nici un drept sa restrangi dreptul la achizitionare, utilizare modificare si metamorfozare-sintetizare a vreunei creatii a spiritului speciei umane.
De acord, dar si licentele de gen copyleft, de tip semi-”comunist”, cum s-ar putea spune, cer precizarea sursei. Si asta nu tine de profit, ci pur si simplu de valoarea morala a actiunii, cum spunea simali. Altfel e ca un furt.
Oricum, munca altuia se poate utiliza, ba chiar e indicat, dar prin citare indirecta e mai decent, mai curat, mai frumos. Cu precizarea sursei, bineinteles.
10 negel // Jun 30, 2006 at 7:28 am
Universitatile americane de prestigiu taxeaza sever plagiatul. Un fost student roman la Princeton a primit un cartonas ” rosu” ( a fost trimis acasa) pentru un an de zile, dupa care a fost reprimit, si-a continuat studiile, n-a mai comis aceasta infractiune si a terminat cu magna cum laude.
Din cititul si rumegatul cartilor se pot naste idei noi si alte carti, dar acesta nu mai este plagiat.
11 CristianS // Jun 30, 2006 at 2:36 pm
Eu am terminta facultatea acum trei ani si pot sa spun sigur ca cel putin jumatate din colegii mei (inclusiv eu) au facut lucrari de licenta 90% prin copy/paste de pe Internet.
E adevarat ca este vorba si de lene sau comoditate, insa de vina sunt si profesorii, care nu te lasa sa alegi nici macar tema generala a subiectului, ci te forteaza sa faci ceva “cu totul nou si original”, dupa cum spun ei.
Asa ca multi am ajuns sa facem lucrari pe subiecte fata de care nu aveam nici un interes, singurul criteriu fiind ca nu s-a facut o astfel de lucrare in ultimii X ani.
Leave a Comment