Adrian Popovici [alte articole din rubrica Historia universalis]
Partea I
LA APROAPE 2000 de ani de când Cuvântul Întrupat (Ioan 1: 14) a început să se facă auzit până în cele mai îndepărtate şi inaccesibile zone ale planetei noastre, când nu există loc de îndoială privind viaţa şi activitatea Mântuitorului Hristos, două discipline care se completează reciproc în tezaurul omenirii, istoria şi geografia, vin să întregească realităţile contemporane mântuirii neamului omenesc. Chiar dacă mai persistă idei preconcepute şi persoane sceptice, rău voitoare, care neagă vehement însăşi personalitatea complexă a lui Iisus Hristos, dovezile ştiinţifice de netăgăduit răstoarnă orice teorie nihilistă.
Atât pentru sceptici, cât şi pentru cei care doresc să cunoască în ansamblu lumea în care a trăit Mântuitorul Hristos, vom face o incursiune spaţio-temporală în zona siro-palestineană [1], supranumită şi „Cornul abundenţei”, precum şi în teritoriile vecine, aşa cum arătau ele ca entităţi geografice şi politice, în urmă cu aproape 2000 de ani…
Etimologia numelui Palestina desemnează Ţara Filistenilor [2], mai precis definirea latină a regiunii [3] ce se afla sub stăpânire romană când S-a născut, a trăit şi a propovăduit Mântuitorul, o zonă complexă din mai multe puncte de vedere, pe care le vom sistematiza în cele ce urmează [4]. Se naşte întrebarea firească: ce însemna lumea cunoscută, ca spaţiu geografic palpabil, în timpul lui Iisus Hristos?
Aparent, daca prin prisma realităţilor din lumea contemporană a mileniului III, când datorită calculatorului avem acces nelimitat la tot ceea ce înseamnă Orientul Mijlociu şi Apropiat, istoric – geografic – politic, ne este foarte uşor să definim zona în cauză; este dificil să înţelegem cum şi ce anume îşi imaginau oamenii din vremea Mântuitorului despre lumea cunoscută lor, pe care o disciplină la fel de veche şi nobilă: arheologia [5], încearcă să ne-o decripteze de prin sec. al XIX-lea.

Indicii scripturistice Nou–Testamentare de netăgăduit ne dau informaţii preţioase, care aruncă o alta lumină asupra geografiei sfinte din sec. I-II după Hristos, epocă de glorie a creştinismului primar, prin prisma Evangheliilor sinoptice [6] şi a Faptelor Apostolilor.
Evanghelistul Matei, vameşul convertit, ne relatează o întâmplare stranie şi plină de tâlc: „Iar dacă S-a născut Iisus în Bethleemul Iudeii, iată Magii de la Răsărit au venit în Ierusalim, întrebând: „unde este regele Iudeilor, Cel Care S-a născut?” (Mat. 2- 1.2). Atât pentru el însuşi cât şi pentru auditorii săi, iudeii naturalizaţi la Ierusalim şi cei care locuiau în diaspora, Matei se exprimă clar şi concis asupra unor realităţi geografice existente în vremea sa cunoscute ca atare, dar pentru noi cei din timpul prezent situaţia se prezintă diferit. Un termen cheie ne ridică o întrebare fundamentală: Magii de la Răsărit, de unde veneau ei de fapt? Ce se înţelegea atunci prin Răsărit? Un punct cardinal, o noţiune astronomică, o întindere teritorială de mai multe state sau o exprimare frazeologică, privind mentalitatea unor oameni?
Popoarele semitice [7], implicit evreii, au lăsat umanităţii un mod amplu de gândire, o filosofie proprie, un alt fel de a percepe lumea din jur, greu de pătruns, deosebit faţă de popoarele indo-europene. Probabil astfel au apărut barierele şi diferenţierile culturale. Prin originile creştinismului, Biserica lui Hristos se apropie de câteva aspecte esenţiale în a înţelege percepţia lumii semitice, cel puţin semantic. [8]
Răsăritul putea însemna în accepţiunea iudaică, nu atât un reper cardinal, cât mai ales unul profund filosofic, adică: „luminat”, „raţional”, „răsărit la minte” [9], cu alte cuvinte acei magi erau oameni foarte citiţi, savanţi în arta descifrării misterelor cereşti sau „fii ai Răsăritului”, ultima expresie fiind adesea citată în Sfânta Scriptură atunci când se face referire directă la personalităţi ilustre, cucernice mult deasupra muritorilor de rând. Ca să putem vedea de unde veneau ei, cu exactitate, vom arunca o privire dincolo de hotarele naturale ale Iudeii, spre Nord, Sud şi spre „Soare Răsare”, poate până în adâncurile Asiei.
Civilizaţii vechi, care au fost în contact cu evreii de atunci, ne pot oferi un răspuns plauzibil asupra originii magilor şi din ce ţări veneau să se închine Pruncului Iisus, căci acelaşi Evanghelist Matei ne relatează motivaţia sau scopul pentru care ei au venit de la mari depărtări: „Căci am văzut la Răsărit steaua Lui şi am venit să ne închinăm Lui.” Apoi, textul scripturistic Nou Testamentar precizează: „Şi căzând la pământ, s-au închinat Lui; şi deschizând visteriile lor, I-au adus Lui daruri: aur, tămâie şi smirnă.” (Mat. 2 – 2, idem 2 – 11).
O privire atentă, aruncată asupra hărţii politice a Orientului Apropiat în vremea lui Iisus Hristos ne ajută să descifrăm şi să elucidăm misterul venirii magilor, care potrivit Sfintei Tradiţii şi acceptată de Biserică, ar fi fost trei la număr. Primele hărţi geografice ale zonei sus amintite, de o exactitate greu egalată astăzi, au fost întocmite pe teren, la faţa locului, în urma săpăturilor efectuate de arheologii englezi începând de prin anii 1926 –1929, pe vremea când Palestina se afla sub mandat Britanic.
Înainte de această dată, cercetările de teren erau aproape imposibile, deoarece regimul politic otoman interzicea „amestecul” străinilor într-un stat musulman. Apărute la lumină din adâncurile fierbinţi ale Orientului, civilizaţiile dispărute astăzi ne oferă detalii extraordinare ale realităţilor cotidiene de atunci…
Ca o curiozitate, vom reaminti în treacăt că aceste descoperiri au generat legenda exploratorului şi a arheologului Indiana Jones, erou preţuit de adolescenţi şi nu numai.
Vom purcede acum la o călătorie imaginară, dând timpul înapoi cu două milenii…
În partea de sud-est a Palestinei propriu-zise, dincolo de graniţele sudice ale Iudeii, între Marea Moartă (Nord) şi Marea Roşie (Sud), se afla regiunea Idumeea - o prelungire a marelui deşert arabic spre Nord. Fostul teritoriu al edomiţilor (urmaşii lui Esau) obligaţi să migreze spre Nord-Vest, aparţine noilor cuceritori, nabateei, care vor dezvolta în regiune una dintre cele mai măreţe civilizaţii ale Antichităţii Orientului Apropiat, care de altfel a atins apogeul în vremea Mântuitorului Hristos. Capitala regatului nabateean se afla la Petra [10], un important nod caravanier al Orientului, situat într-o depresiune tectonică alungită, un canion modelat de scurgerea erelor geologice.
Oraşul capitală, cu palate somptuoase, clădite în granitul roşu al depresiunii, a stârnit curiozitatea multor şcoli arhelogice de renume. Azi, este o zonă turistică unică în patrimoniul universal, aflându-se pe teritoriul Iordaniei. Acum două milenii, romanii au incorporat teritoriul nabateean în provincia imperială Arabia Petraea [11]. Erau originari magii din Petra? [12]
Adăugăm faptul că nabateenii cunoşteau temeinic arta scrisului, având un alafbet propriu [13], din care ulterior se va naşte cel arabic convenţional, în care a fost scris Coranul, cartea sfântă a Islamului. Se pare că apogeul acestei civilizaţii unice a fost atins pe vremea Întrupării Mântuitorului Hristos. Drumul comercial şi de negoţ al tămâei, mirodenia Orientului, trecea prin Petra. Aici negustorii nabateeni vămuiau preţioasa mirodenie, adusă din colţul sudic al Arabiei, azi Republica Yemen.
(va urma)
—–
NOTE:
[1]. Zona siro-palestineana, cu precadere fâsia litorala dintre Gaza si Jaffa, ce are iesire directa al Marea Mediterana (cunoscuta în Antichitate sub denumirea de Mare Internum). Datorita bogatiilor naturale existente aici tinutul a fost râvnit înca din vechime de catre puterile politice ale Orientului Mijlociu. În epoca contemporana a devenit butoiul cu pulbere care a generat conflictul arabo-israelian, dupa 1948 - înfiintarea oficiala a statului Israel. (a se consulta pe larg lucrarea: Palestina - istorie si prezent , de prof. univ. doc. Ilie Puia, Bucuresti 1992, carte aparuta sub egida Ambasadei Iordaniei în România)
[2]. Termenul deriva de la populatia stabilita în jurul anului 1200 î.Hr. în zona de coasta a Marii Mediterane.
[3]. Romanii i-au spus regiunii Palaestina, iar grecii Palaistine. În vremea marelui Herodot - parintele istoriei - zona era cuprinsa pe un areal geografic între litoralul mediteraneean si Desertul Sinai (Peninsula Sinai).
[4]. Regatul elenistic al Iudeii este încorporat teritorial provinciei romane Siria (Syria), din anul 63 î.Hr., în urma ocuparii militare ale acestuia de catre armatele generalului Pompeius, adeverindu-se astfel viziunile profetice din Cartea lui Daniel. (a se consulta pe larg cartile profetice ale Vechiului Testament, versiunea Septuagintei, B.O.R., Bucuresti 1998, Dan. II - 31, 44). Iudeea va deveni un stat clientelar Romei.
[5]. Disciplina de cercetare a trecutului, distincta de Istorie, dar care vine sa completeze informatiile deja existente privind culturile umanitatii, azi disparute sau în ruine. În Antichitate, termenul se confunda cu istoria propriu - zisa. Etimologic provine din greaca veche, unde arche însemna vechi, iar logos stiinta, cuvânt. Grecii întelegeau “stiinta despre trecut”, într-o acceptiune mai larga. În sec. al XIX-lea ea se diferentiaza de istorie. Apar primele scoli arheologice si reviste de specialitate datorita sapaturilor efectuate în teren. Englezii si germanii au pus bazele disciplinei “Arheologie biblica”, de la sfârsitul sec. al XIX-lea. În anii 20 ai secolului trecut, se înfiinteaza la Ierusalim primele Institute de cercetare biblica, deoarece Palestina se afla sub mandat franco-britanic.
[6]. Texte recunoscute oficial de Biserica sau canonice, incluse în Noul Testament, scrise sub insuflarea Duhului Sfânt. De la începuturile crestinismului, în Biserica si comunitatile crestine primare au circulat o perioada de timp si carti necanonice sau apocrife. De exemplu Evanghelia dupa Toma, Evanghelia dupa Iuda, s.a.m.d. (a se consulta pe larg lucrarea de referinta Istoria Evangheliilor de Michel Quesnel, Editura enciclopedica Bucuresti 1996.)
[7]. Conform Cartii Facerea sau Geneza, Patriarhul Noe a avut trei fii: Sem, Ham si Iafet, din care potrivit specialistilor antropologi, descind principalele rase umane. Popoarele semitice sunt descendentii directi ai lui Sem: evreii, arabii, sirienii, edomitii (Fac. 9: 18 - 19)
[8]. Modalitate de exprima gândurile în scris sau prin viu grai. De exemplu expresia iudaica “a scandaliza” trebuie înteleasa ca fiind: “uimit peste masura de un lucru”. Mai sunt definite sub denumirea generica de ebraisme sau expresii populare evreesti frecvent utilizate de evreii din vremea Mântuitorului.
[9]. Pentru iudeul de rând, aparitia unui om cu însusiri alese sau intelectuale, într-o acceptiune mai larga a termenului, fie sub mantia profetica sau în persoana unui rege, precum Solomon, era un semn cert ca respectiva persoana venea de la Dumnezeu. De altfel, în sens moral în spiritualitatea iudeo-crestina, omul a fost creat dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu,dupa cum rezulta din primele capitole ale Cartii Facerea.
[10]. Orasul caravanier Petra a fost redescoperit în anul 1812. În lumea contemporana, monarhia hasemita a Iordaniei a valorificat din plin potentialul turistic al zonei. Capitala nabateenilor se afla în Depresiunea tectonica El Ghor (- 396m, sub nivelul Oceanului Planetar)
[11]. Eveniment petrecut în 106 d.Hr. sub domnia Împaratului Traian, în vremea caruia puternicul stat roman a atins apogeul expansiunii sale teritoriale si contemporan cu finalizarea razboaielor daco-romane.
[12]. Aceasta ipoteza a fost emisa de însusi autorul semnatar al articolului de fata, pornind de la anumite observatii pe baza textului scripturistic Nou Testamentar: 1. Unul dintre darurile aduse de magi a fost tamâia, care nu putea veni decât prin filiera sudica. 2. Drumul tamâei - mirodenia cea mai râvnita a Orientului, trecea prin cetatea nabateenilor, acestia detinând un adevarat monopol. 3. Rasaritul, asa cum aminteam mai sus poate avea un alt înteles, diferit de punct cardinal. Centrul de greutate nu mai apartinea vestitilor astrologi babiloneni, caci Imperiul de pe malurile Eufratului decazuse si odata cu el si gloria de altadata. Când S-a nascut Mântuitorul, rege al nabateenilor era Arethas al IV-lea Philopatris (9 î.Hr. - 40 d.Hr), un protector al mintilor rasarite si luminate.
[13]. Acest lucru este atestat de unele inscriptii din care deducem ca alfabetul nabateean a influentat puternic scrierea araba de mai târziu.




















16 responses so far ↓
1 cristian // Sep 10, 2005 at 12:45 pm
Lăudabilă această tratare dpdv geografic şi istoric a Vieţii Mântuitorului. Avem nevoie de astfel de informaţie şi creştinii şi ne- creştinii. Iar modul de tratare, spre deosebire de “Noaptea sfântului Bartolomeu”, este absolut obiectiv.
Aştept cu nerăbdare următorul episod.
Doamne ajută!
2 Petre // Sep 10, 2005 at 7:21 pm
Deocamdata nu exista marturii istorice si arheologice ale existentei lui Isus ca persoana fizica, istorica. Exista numai povestile din Biblie, care Biblie a fost tradusa si mistificata de-a lungul veacurilo, asa cum le-a convenit unora. Ca exista oameni care cred ac Isus a existat, ca s-a inaltat la cer, treaba lor. A crede in ceva/cineva, sfant, profet, este o optiune personala. Biblia nu spune nimic concret despre viata reala a lui Isus, ci numai ce ar fi zis el. Exista multe contradictii in Biblie. Ce a facut Isus intre 14-30 de ani? Autorii Bibliei au copiat pasaje intregi din scrieri egiptene si sumeriene. Care-i adevarul istoric?
3 adrian_sv // Sep 10, 2005 at 8:57 pm
Tuturor cititorilor mei de la Altermedia,le raman profund indatorat pentru cuvintele de incurajare,cu precadere dl.Cristian-nume frumos,cristic-si le promit noi si ample articole pentru a le facilita accesul la informatie.Cu stima,autorul.
4 bogdanmate // Sep 11, 2005 at 1:09 am
Petre, la intrebarile tale s-a raspuns de multa vreme. Nu esti primul care le lanseaza pe piata. Pentru binele tau, nu mai iesi in fatza cu ele ca pici de tembel.
5 Skylord // Sep 11, 2005 at 5:58 am
Bogdan repede ai sarit in sus,bine ca nu sintem acu vreo 200 de ani ca il si puneai pe gratar, omu´a cerut niste raspunsuri la care fiecare are dreptul sa le puna alfel si acum ai crede ca pamintul este plat si de ce nu ,internetul e scorneala diavolului .
A crede si nu cerceta mi se pare o aberatie alfel am fi si acum la stadiu de maimutza nu?Ce mi se pare ciudat mie este faptul ca Isus apare si in coran deci a “existat” din cite stiu eu este mai vechi decit biblia !!!Alt lucru ciudat biblia “noul, vechiul testament este de fapt o adunatura de mici biblii, Apost,Evangeli..etc care oricum nu au fost scrise toate in acelasi secol si nici mileniu ,cind sa facut prima biblie sec1 sau 2 existau atunci 7 scrieri biblice crestine din care au fost adunate doar 6 a 7a fiind interzisa, oare de ce?cineva avea interese sa dispara ?Daca te va intreba cineva a fost cel mai lung razboi minte-l spunei ceva ce ai invatzat la scoala ala de ;100 de ani; (si nu ai cercetat) este razboiul crestin ;argument 2000 de ani de razboi crestinism ;ca si in biblia ta si a mea (banuiesc ca esti crestin ortod.) scrie SA NU UCIZI ,scrie sau nu !daca da atunci explica-mi tu restul cruciadelor,vinatoare de vrajitoare etc…bunnnn o sa spui ca omul le facea toate astea pt ca asa este firea lui etc…dar cine ne indemna la toate astea ??Dz ?Sigur nu !dar asa zisi lui trimisi pe pamint (vezi cazul Tanacu)??Daca nu exista decit justitzia clerica acum plingeai cu lacrimi de singe sau omora-i oameni nevinovatzi in numele lui Dz.
Deci daca studiezi ai sa vezi ce a facut religia si cum a manipulat masele de “nestudiatzi” atunci de ce nu ar fi manipulat si chestia cu Isus??
Ca a trait ca om nu contest dar ce se scrie de el in biblie este total fals ,ei au avut nevoie de un martir sa dea jos “zei pagini” in realitate pe romani;imperiul.
Apropo am cistigat 200€ la bursa de pariuri ca o sa iasa papa Ratzinger; si sa va spun pe ce ma-m bazat :1stiam ca el a fost in Köln al mai serif pe biserca si intrun reportaj inainte sa se duca fostul papa , biserica din Köln dona-se sume de banii mai mari decit aveau bugetul catre Vatican
2 Pe cel din africa nu aveau sa il puna pt ca era de culoare
3 Germania este o tzara in care impozitul la biserica catolica este enorm,vreo 200€ de familie si din cauze economice foarte multzi contribuabili sau retras ,deci tebuia o revigorare,motiv ;)
Deci daca am pariat logic inseamna ca totul este o afacere daca a fost noroc inseamna ca Dz a tinut cu mine?cu toate ca eu ii reneg fiul?
Pt cei de la altermedia tot respectul si poate cumva reusitzi (si vretzi)sa aducetzi la cunostintza si despre niste scrieri vechi(carti de rugaciuni) din tibet in care se precizeaza despre Isus ….dar cind avea 45 de ani si a trait 3 ani la un templu mic pierdut prin muntzi …..si pe care nimeni nu le contesta!?!??!
Acum saritzi pe mine !!!!
6 Petre // Sep 11, 2005 at 12:36 pm
bogdanmate, prin “argumentele” ce aduci - pici de tembel-, la fel ca ceilalti mesianici, dovedesti un lucru foarte cunoscut: intoleranta religiosilor.
Cel care refuza sa creada povestile iudeilor, sa se inchine la sfintii inventati de ei, este tembel, ateu comunist, etc…
Cu ce sinteti mai buni credinciosii decat necredinciosii? Cu ce este mai bun crestinul decat musulmanul sau ateul? Toata palavrageala cu mantiuirea (care?) si mantuitorul nu duce absolut la nimic, nu foloseste nimanui, poate numai unor ignoranti care traiesc cu aceasta iluzie a mantuirii, care se considera superiori celorlalti fiindca ei sint crestini. Iar la acest sector, se pare ca ortodocsii se cred mai buni decat catolicii, si invers. V-a dat Saul de lucru…
7 Harkonnen // Sep 11, 2005 at 4:29 pm
Pt. Petre
Just!
8 altermedia_ro // Sep 11, 2005 at 4:39 pm
Petre, singura intoleranta pe care a manifestat-o Bogdan - si la care subscriu de altfel - este intoleranta la prostie.
‘Problemele’ ridicate de tine au fost stransate fara drept de apel incepand de acum 1700 de ani.
Pune mana pe carte inainte de a deschide gura, ca esti ridicol.
9 Petre // Sep 11, 2005 at 5:09 pm
altermedia_ro: Pune mana pe carte inainte de a deschide gura, ca esti ridicol
Mda…tembel…ridicol…
Se presupune ca “gazda” este neutra.
Repet si pentru altermedia_ro: cine nu accepta manipularea si indoctrinarea crestina, cine nu-l accepta de iudeul Isus, cine nu vrea sa se inchine la pastori si pescari (sfinti) evrei, cine nu accepta istoria romantata si umflata a iudeilor, acela este tembel, ridicol, incult…
Daca altermedia_ro imi acorda spatiu pot argumenta “problemele” din putinele carti pe care le-am citit pe tema religiilor si in special a personajului Isus.
10 cristian // Sep 11, 2005 at 6:04 pm
Pt altermedia: dragilor, poate ar fi nimerită cât de curând o tratare a 3 subiecte pe care le vedem mai tot timpul apărând sau reapărând cu obstinaţie:
1. Toleranţa creştină (faţă de păcat- faţă de păcătos) şi a omului în general, căci- nu- i aşa?- acu tb să tolerăm şi sodomia şi desfrânarea şi blasfemia şi sincretismul, doar suntem în spiritul lumii.
2. Cazul Tanacu, pt care mai nou este defăimată întreaga Biserică, deşi f f puţini au habar ce s- a întâmplat cu adevărat şi prea puţini cunosc atitudinea Bisericii.
3. Inchiziţia, cruciadele, instituţia papală, etc., pt care de mult timp este defăimată Biserica, care nu are nici în clin nici în mânecă cu respectivele fenomene.
Dacă nu definim nişte noţiuni, dacă nu punem Adevărul acolo unde- I este locul, în actualul trend de război împotriva terorismului, creştinii practicanţi vom ajunge “terorişti”, “ucigaşi”, “intoleranţi” ş. a. asemenea. Că suntem deja inchizitori, după unii dintre comentatorii de pe altermedia, dacă le răspundem la blasfemii, aşa după cum avem datoria.
Pt Petre: bănuiesc că adrian_sv va veni pe parcursul prezentării sale şi cu argumente ştiinţifice: istorice, arheologice, geografice. Eu propun să nu anticipezi şi să ai răbdare. Iar când nu vei fi de acord cu acelea, te rog să aduci contraargumente ştiinţifice.
11 adrian_sv // Sep 11, 2005 at 7:01 pm
Multumesc cititorilor mei pentru comentariile postate si le promit pe viitor surprize editoriale in premiera pe Altermedia;acum,le voi lamuri in mare si celor care cred si celor care se indoiesc de veridicitatea Persoanei Mantuitorului,cateva aspecte:multi autori pagani sau necrestini,contemporani cu Mantuitorul ,L-au consemnat sau amintit in scrierile lor.Ce motiv ar fi avut,daca El nu ar fi existat?Pe de alta parte,asa a fost lasat de la Dumnezeu,ca unul dintre evanghelisti,medicul Luca, care L-a cunoscut indirect ,sa descrie istoric,clar si concis despre Iisus Hristos.Sfantul Evanghelist Luca a fost comparat cu doi istorici mari ai Antichitatii:Tucidide ,cel ce a scris Istoria razboaielor peloponesiace si parintele Istoriei,Herodot.
12 toni // Sep 11, 2005 at 7:33 pm
Cu riscul de a da unora de pe aici apa la moara pentru teoriile lor apocaliptice despre crestinism , vreau sa spun ca sunt de acord cu afirmatiile cu bogdanmate despre Petre .
Vreau sa justific de ce sunt de acord. Nu pentru ca Petre ar fi ateu , ci pentru ca incearca sa trateze o problema atat de serioasa cu cateva lozinci ieftine , fabricate printr-o intensa activitate a maduvei spinarii , si care pot fi gasite pe toate site-urile de ateism militant .
Stiti care este explicatia pentru care astfel de subiecte strang atat de multe comentarii ? Pentru ca Hristos nu poate fi ignorat . Ori il iubesti , ori il urasti , dar sa fii indiferent fata de El este imposibil . Asta este inca o dovada ca Hristos exista si a venit pe pamant luand trup omenesc ca sa ne mantuiasca pe noi . Amin.
13 vasile // Sep 11, 2005 at 7:51 pm
@ Petre
Mai intai, ca sa fie clar dintr-un inceput, nu sunt creshtin nici catolic, nici ortodox, nici musulman, nici budist, ci, asha cum definea Harkonnen cu alta ocazie, sunt liber-cugetator.
In ce priveshte informatziile tale cum ca nu ar fi existat Iisus ca persoana fizica, sunt false, persoana gasindu-se la recensamantul facut de Imperiul Roman la acea data. Pe de alta parte nu cunoshteam informatzia ca Iisus ar fi fost pomenit la 45 ani intr-un templu tibetan dar am citit mai demult ca ar fi fost pomenit prin arhipelagul nipon, ca persoana insurata shi cu copii, pe unde ar fi trait pe la 65-70 ani.
“Ce a facut Isus intre 14-30 de ani? Autorii Bibliei au copiat pasaje intregi din scrieri egiptene si sumeriene. Care-i adevarul istoric?”
Nu sunt date precise, este adevarat, dar esentza invatzaturilor lui tradeaza o formatzie de tip budist. Inchinarea magilor de la rasarit coroborata cu modelul de alegere a copiilor care devin sfintzi, v. alegerea lui dalai-lama, se poate specula absentza infirmatziilor despre aceasta perioada din viatza lui. In ce priveshte copierea pasajelor intregi din scrieri egiptene shi summeriene, sunt shi eu curios sa mi le spunetzi care sunt, caci din cate shtiu, nu au fost pasaje intregi ci doar similitudini de idei
14 vasile // Sep 11, 2005 at 8:11 pm
@ Petre
” Cu ce este mai bun crestinul decat musulmanul sau ateul? Toata palavrageala cu mantiuirea (care?) si mantuitorul nu duce absolut la nimic, nu foloseste nimanui, poate numai unor ignoranti care traiesc cu aceasta iluzie a mantuirii, care se considera superiori celorlalti fiindca ei sint crestini. Iar la acest sector, se pare ca ortodocsii se cred mai buni decat catolicii, si invers. V-a dat Saul de lucru…”
Personal consider ca superioritatea creshtinilor sta in rezultatele lor: in structura imuabila a persoanei este nevoie de un punct de referintza spirituala fatza de care sa se dezvolte evolutzia spirituala a omului care nu vrea sa ramana in comuna primitiva. Rezultatele economice shi sociale ale ansamblului social sunt mai bune la creshtini decat la musulmani sau la budishti. Iar dintre creshtini ii admir pe protestantzi care au creat o civilizatzie superioara in statele anglosaxone. Superioara la mai mult de 50% indicatori economici, sociali, etc. Sa nu venitzi cu replica dezvoltarii Japoniei, care nu este creshtina dar nici budista; mentalul nipon fiind ghidtat de religii politeiste mai vechi shi acceptand apartenentza unei persoane la 2 sau chiar 3 sisteme religioase simultan. Asta explica shi traditzionalismul extrem al lor.
In ce priveshte Saul sau Pavel, este un exemplu tipic de adaptare la ce a reusit el sa intzeleaga din complexitatea religiei. Dar dupa ce ai sa citeshti Vechiul shi Noul Testament, Coranul, Analele lui Confucius, Dao de tzin a lui LaoTzi, shi alte chestii mai mult sau mai putzin plictisitoare, nu numai comentariile lor de Mircea Eliade sau Culianu sau de Fraser, poate ca ai sa acceptzi shi alte tipuri de idei fara a vedea manipulari iudaice unde nu prea exista…;-)
15 Petre // Sep 11, 2005 at 9:41 pm
Rezultatele economice shi sociale ale ansamblului social sunt mai bune la creshtini decat la musulmani sau la budishti. Iar dintre creshtini ii admir pe protestantzi care au creat o civilizatzie superioara in statele anglosaxone. Superioara la mai mult de 50% indicatori economici, sociali, etc
Rezultatele economice si sociale sint mai bune la OMUL ALB, crestin sau ateu. (Vechii egipteni erau albi si nu negri, cum ni s-a spus)
Nu datorita religiei crestine s-a dezvoltat civilizatia si stiinta. Daca ar fi fost dupa Biserica eram si azi ca pe vremea Inchizitiei.
O data in plus, prin felul cum ati sarit la gât, se poate constata ca religiosii sint intoleranti si consvinsi ca sint detinatorii adevarului, care este unul singur: mantuitorul si mantuirea:) Care mantuire? Cine nu vrea/poate sa creada in Isus este blasfem si, dupa Cristian, blasfemia si sodomia sint pe acelasi plan. Si a nu-l accepta pe isus, nu inseamna ca-l urasti, pur si simplu nu crezi in toate balivernele biblice. Isus a fost creat de Parintii Bisericii, era nevoie de asemenea personaj.
16 Harkonnen // Sep 11, 2005 at 11:55 pm
Pt Skylord si Vasile
Stiam ca multi istorici si teologi considera ca, intre 14 si 30 de ani, Isus a trait in comunitatile de esenieni. Aveti o sursa de documentare: un titlu de carte, un link vis-a-vis de afirmatia cu templul budist si Japonia?
Lasind deoparte aspectele religioase, articolul imi pare bine documentat, fiind o excelenta lectie de istorie si geografie.