AlterMedia Romānia
AlterMedia Romānia: “Cei care au privilegiul de a sti, au datoria de a actiona” (A. Einstein)
life site news

GREŞITA DISTINCŢIE A LUI ALEX STOENESCU: “DIVERSIUNE” ŞI “REVOLTĂ POPULARĂ” (II)

May 5th, 2006 · Comentati (16 Comentarii)

Email This Post Print This Post

Marius Mioc [episodul precedent] [toate articolele acestui autor]

Comentariu la capitolul „Lovitura principal㠖 Bucureşti 21 decembrie 1989” şi la alte referiri despre īnceputul revoluţiei din „Istoria loviturilor de stat īn Romānia” vol. IV (II) de Alex Mihai Stoenescu (Editura Rao 2005)

361.jpgTotuşi, serviciile secrete pot arunca cu vorbe la īntīmplare. Ştim asta din pilda recentă a zvonurilor despre armele irakiene de distrugere īn masă. Referitor la raportul SRI despre revoluţie, subsemnatul, īn numele Asociaţiei „17 Decembrie” a răniţilor şi familiilor īndoliate din revoluţie Timişoara, am contestat acest raport imediat ce a fost publicat (1994), cerīnd şi destituirea directorului SRI Virgil Măgureanu. Există, cel puţin la Timişoara, o opinie larg răspīndită că instituţiile statului romān, inclusiv SRI, au avut constant interesul să ascundă vinovaţii de crimele din 1989, inclusiv prin lansarea īn mijloacele de (dez)informare īn masă a unor false teorii despre revoluţie. Această opinie primeşte confirmări chiar şi de la Stoenescu, care ne spune că multe documente au fost „prelucrate” la M.Ap.N. după revoluţie (notă de subsol la pag. 290). Dacă la M.Ap.N. s-au putut falsifica documente, cum ne spune fostul şef al Direcţiei de Relaţii Publice al Armatei Alex Stoenescu, de ce n-ar putea falsifica documente şi SRI-ul? (Totuşi, la SRI pare să fie vorba mai mult de formulări ambigui şi insinuări decīt de falsificare directă de documente)

Pe de altă parte, premeditarea dezorganizării mitingului din 21 decembrie nu e neapărat opusă teoriei revoltei spontane. Leon Nica, de pildă, imediat după revoluţie a declarat că a sabotat mitingul lui Ceauşescu, şi a făcut-o premeditat, adică a mers la miting cu gīndul bine stabilit să provoace o revoltă anti-Ceauşescu. Ca Leon Nica puteau să aibe gīnduri similare şi alţi bucureşteni, sau chiar timişoreni despre care sīnt indicii (amintite chiar de Stoenescu) că s-au deplasat la Bucureşti ca să revolte populaţia.


Īntr-o mulţime de zeci de mii de oameni e firesc să apară spontan şi cīţiva oameni cu iniţiativă. Odată cu anunţarea mitingului, cunoscut fiind de către opinia publică că la Timişoara au fost omorīţi oameni, ar fi fost chiar de mirare ca din 2 milioane de bucureşteni să nu se găsească cīţiva să acţioneze contra lui Ceauşescu. Cītă vreme nu s-a dovedit că aceia care au acţionat au legături cu organizaţii oculte, teza revoltei spontane nu e deloc respinsă. E firesc ca o revoltă să īnceapă cu un număr mic de participanţi iar pe parcurs să cīştige din ce īn ce mai mulţi adepţi.

„Īncepīnd cu ziua de 20 decembrie, la Timişoara s-a declanşat revolta populară, condusă din după amiaza aceleiaşi zile de Frontul Democrat Romān” (pag. 253). Iarăşi vedem minimalizarea şi contestarea caracterului autentic revoluţionar al primelor zile ale revoluţiei, īn care s-a desfăşurat represiunea (morţii Timişoarei au fost īntre 17-19 decembrie şi după 22 decembrie; din 20 decembrie pīnă la fuga lui Ceauşescu n-au mai fost morţi).

„Serviciile secrete americane au īncurajat formarea unor grupuri de rezistenţă anticomunistă īn care au fost implicaţi, ca urmare a īnţelegerilor de cooperare, şi agenţi sovietici”, scrie Stoenescu (pag. 259), iar apoi prezintă grupul „Mansarda”, care avea ca membri pe Octavian Mihăescu, Ion Rădoi, Marian Mierlă şi alţii. Practic, un grup de prieteni care se īntīlneau īntr-o mansardă unde criticau regimul comunist. Poate au existat zeci de asemenea grupuri prin Bucureşti, grupul „Mansarda” avīnd intenţii nobile dar rezultate practic nule anterior revoluţiei. Octavian Mihăescu i-a scris lui Stoenescu că grupul hotărīse „pentru ziua de 1 decembrie 1989, o īntīlnire a 200 de studenţi la statuia lui Mihai Viteazul şi darea scīnteii. Trebuia să fiu pe fază, pentru a comunica Ambasadei SUA numele celor arestaţi. La īntīlnire nu sosiseră decīt 5 persoane din 200! Căzuse acţiunea” (pag. 262). Dorinţa de anunţa Ambasada SUA (sau alte ambasade străine) despre eventuale cazuri de arestări politice e o formă firească de apărare a celor care luptă cu un sistem totalitar, care nici nu vrea să recunoască existenţa oponenţilor. Īnsă, atīta vreme cīt nu Ambasada SUA le-a spus acestor oameni ce să facă, afirmaţia că grupul „Mansarda” ar fi fost format de serviciile secrete americane e gratuită. Ceea ce a făcut grupul „Mansarda” şi toate celelalte grupuri de acest fel care or mai fi fost prin Bucureşti să intre īn acţiune au fost evenimentele de la Timişoara (cunoscute prin radio Europa Liberă), care au transmis romānilor īndemnul „acum ori niciodată, croieşte-ţi altă soartă”. Cei care au rămas pasivi după ce au aflat ce s-a īntīmplat la Timişoara, să nu ne mai plictisească cu poveşti despre rezistenţa lor īn faţa dictaturii.

Fanii unei echipe de fotbal se vor īntīlni la meciul echipei favorite fără să plănuiască dinainte asta, datorită simplei răspīndiri a veştii că are loc meciul (fiecare dintre fani luīnd pe cont propriu hotărīrea de a merge la meci). Aşa a fost la Timişoara, cīnd vestea c㠄se īntīmplă ceva” la casa Tokes a atras ca un magnet pe toţi cei care erau dispuşi să acţioneze īmpotriva lui Ceauşescu, chiar dacă nu ştiau prea bine şi nici nu īi interesa cine este Laszlo Tokes. Tot aşa a fost la mitingul anunţat de Ceauşescu īn 21 decembrie. Nici un complot sau punere la cale de forţe oculte nu e necesar pentru a realiza asta, rezultatul l-ar fi putut prevedea şi Ceauşescu, dacă ar fi avut mai multă inteligenţă.

Stoenescu adună cu grijă orice declaraţie sugerează că manifestanţii din 21 decembrie 1989 nu erau romāni. Īn intersecţia cu strada Luterană era un grup „īncercīnd să convingă oamenii să strige Jos Ceauşescu! Martorii oculari afirmă că erau străini, cel mai probabil basarabeni” (pag. 238). Cine-s martorii ăia, nu ni se spune. Un oarecare Tudor Calotă a declarat c㠄am fost la Inter. Acolo erau nişte cetăţeni care strigau: Nu plecaţi! Nu erau romāni”, iar Petre Copilici pretinde că a fost chiar ameninţat cu arma de nişte străini să rămīnă la manifestaţie (pag. 244). Nici Calotă, nici Copilici nu explică din ce cauză consideră că respectivii nu erau romāni, iar declaraţia cu participarea la manifestaţia anti-Ceauşescu sub ameninţarea armelor e hilară. Nicolae Dumitru a văzut un lider revoluţionar din Piaţa Universităţii care „avea o privire de ucigaş (…) nu părea a fi de la noi” (pag. 267-268). Dumitrule dragă, chiar şi un romān poate avea privire de ucigaş īn asemenea momente, mai ales dacă te bănuieşte că eşti securist (apropo: eşti?). Mihai Montanu a văzut nişte inşi care au coborīt din nişte dacii şi s-au ataşat demonstranţilor, care „greu de spus de partea cui erau (…) aş fi tentat să zic că nu erau de-ai noştri”, de unde Stoenescu trage concluzia că daciile „aparţineau Consulatului URSS” (pag. 301). Martorul ocular Montanu nu trăsese această concluzie. Miliţianul Ionel Bejan a văzut 3 turişti sovietici care se uitau pe o hartă, dar nu rezultă din declaraţia lui că aceştia au avut legătură cu revoluţia (pag. 305-306).

Dan Iosif spune că printre revoluţionarii din Bucureşti s-au aflat şi timişoreni, veniţi s㠄exporte” revoluţia (pag. 280). Acei timişoreni sugerau la baricadă, prin bileţele, scandarea unor nume care să facă parte din viitorul guvern, precum Corneliu Mănescu, Mazilu, Iliescu. Aceste nume care s-ar fi scandat la baricadă sīnt confirmate, după o şovăială, de Dan Iosif, dar la presiunea psihologică a interviatorului Stoenescu, care īn loc să lase martorul singur să amintească numele liderilor politici presupus amintiţi la baricadă, īi dictează aceste nume lui Dan Iosif şi īi cere să le confirme (ăsta-i stilul de lucru Stoenescu, similar face cu martorul Dragoş Constantinescu – pag. 338 – acesta confirmīnd doar generic că s-au scandat nişte nume, fără să indice care).

Prezenţa timişorenilor īn Bucureşti nu se potriveşte cu teoria dragă lui Stoenescu despre agenturile străine, de aceea autorul nu crede că aceia ar fi fost timişoreni adevăraţi. „Ce rost avea ca tinerii timişoreni care se īncadraseră mişcării de la Inter (…) să comunice cu colegii lor prin bileţele?” (pag. 282). Păi, dacă portavocea era la Dan Iosif, era normal să i se scrie pe un bileţel propuneri de scandări, cel cu portavocea dădea tonul şi nu era cazul să fie atacat Iosif ca să i se smulgă portavocea. Metoda bileţelelor a fost folosită şi īn balconul Operei din Timişoara (Mariana Cernicova – „Noi suntem poporul”, Editura Intergraf, Reşiţa 2004). „Este greu de īnţeles cum timişorenii care aveau la Timişoara deja o formaţiune politică bine conturată, Frontul Democrat Romān, cu un program anticomunist explicit, cereau la Bucureşti un guvern format din comuniştii Corneliu Mănescu, Dumitru Mazilu, Ion Iliescu? (…) Se pare că a existat cel puţin un grup diversionist care s-a autointitulat timişorean, şi care n-avea altă legătură cu Timişoara decīt diversiunea pe care o provocase acolo cu patru zile īn urm㔠(pag. 282). Frontul Democratic Romān era denumirea pe care şi-o luase comitetul revoluţionar din clădirea Operei din Timişoara, dar acesta nu era o formaţiune politică bine conturată, căci n-avea o ideologie clară (de aia s-a destrămat după revoluţie) şi nici un program anticomunist explicit. „Proclamaţia” FDR din 21 decembrie 1989 (reprodusă la pag. 204) cerea „dialog” cu guvernul comunist a lui Dăscălescu. Īn plus, venirea unor timişoreni la Bucureşti nu era rezultatul unei misiuni explicite primite de la conducerea FDR. A existat īn Timişoara ideea generală că trebuie făcut ceva ca revoluţia să se extindă īn alte oraşe, şi este credibil să fi apărut spontan grupuri care au hotărīt să plece spre Bucureşti. Oamenii mai acţionează şi din proprie iniţiativă, nu numai „manevraţi” sau „manipulaţi” cum crede Stoenescu. Din cīte ştiu, singurul oraş īn care a fost trimis un om cu misiune explicită de către FDR a fost Aradul.

„Procedurile armatei americane pentru situaţii de confruntare cu tulburări civile se potrivesc cu cele aplicate de trupele armatei romāne la Timişoara şi Bucureşti”, īncearcă Stoenescu să legitimizeze represiunea (pag. 299). Dar la aprecierea legalităţii unor fapte se ţine seama de procedurile īn vigoare īn momentul săvīrşirii faptelor.

„Īn ansamblul dosarelor revoluţiei există o coincidenţă tulburătoare: cel puţin īn patru locuri – Timişoara, Bucureşti, Sibiu, Cluj – primul foc mortal, primul glonţ care a omorīt un om, nu-şi găseşte autorul (…) Traiectoria glonţului care a omorīt-o pe Lepa Bărbat la Timişoara nu poate fi reconstituit㔠(pag. 307). La majoritatea gloanţelor nu s-a stabilit autorul, dar pentru cazul Lepa Bărbat există un autor prezumtiv – ofiţerul Vasile Joiţoiu a fost trimis īn judecată, osīndit iniţial la 18 ani īnchisoare, apoi sentinţa a fost casată şi s-a cerut rejudecarea (care nici azi nu s-a finalizat). De ce nu se poate reconstitui traiectoria glonţului care a ucis-o pe Lepa Bărbat am explicat īn cartea mea „Revoluţia din Timişoara şi falsificatorii istoriei”: fiindcă burlanul care purta urma glonţului a fost furat. Īn Bucureşti, primul foc mortal a fost produs de un miliţian, care e cunoscut - G. Rodeanu. Armata „s-a ocupat cu distrugerea probelor, cu īmpiedicarea cercetărilor, refuzīnd să predea armamentul prezent la Inter pentru cercetare şi punīndu-i pe soldaţi să-şi cureţe armele” (pag. 321). Dacă-i aşa, de ce mai răspīndeşte Stoenescu īnvinuirea de deschidere a focului asupra misterioşilor agenţi străini? Nu e limpede că teoria agenturilor străine e doar o cărămidă īn plus la zidul minciunii care urmăreşte scăparea adevăraţilor vinovaţi de crimele din 1989? Nu se poate demonstra nimic, dar se urmăreşte crearea a ceea ce īn termeni juridici se cheam㠄īndoială rezonabilă”, suficientă pentru a-i scoate basma curată pe criminali.

La Timişoara „imaginea unei orori inadmisibile a constituit mecanismul revoltei populare din dimineaţa de 20 decembrie” (pag. 342). Păi n-a fost o „imagine de oroare” ci o oroare reală!

„Cauza imediată a revoltei populare din Timişoara din 20 decembrie a fost represiunea declanşată īmpotriva diversiunii din 16-17 decembrie, iar cauza imediată a revoltei populare de la Bucureşti din 22 decembrie a fost represiunea declanşată īmpotriva diversiunii puse īn acţiune la mitingul din 21 decembrie. Această cauzalitate nu implică persoanele care s-au angajat la evenimente din convingere, dar care au fost īnsă foarte puţine – estimez un număr rezonabil de 120-200 de persoane pentru Iaşi, Timişoara, Cluj, Braşov şi Bucureşti, īmpreun㠖 şi care merită pe drept titulatura de revoluţionari” (pag. 427).

O regulă a cercetării istorice este că, pe măsură ce evenimentele devin mai īndepărtate īn timp, cantitatea de mituri şi legende despre ele creşte. Se poate vedea asta şi īn cazul cărţilor lui Stoenescu. Dacă īn primul volum, tipărit īn 2004, accepta numărul de 2000 de „cetăţeni autentic revoltaţi ai Timişoarei” īn data de 17 decembrie 1989 (vol. I pag. 504), iată că īn volumul 2, tipărit īn 2005, au mai rămas maxim 200 revoluţionari, īn total pentru 5 oraşe! Nici nu vreau să mă gīndesc ce estimare a numărului de revoluţionari autentici va face dl. Stoenescu peste īncă 2-3 ani.

Numai numărul celor īmpuşcaţi la Timişoara īn 17 decembrie (morţi şi răniţi) depăşeşte ultima estimare a lui Stoenescu. Deasemeni, numai la Bucureşti īn 21 decembrie au fost reţinuţi şi duşi la Jilava mai mult de 200 de persoane. Există īnsă interesul de minimalizare a mişcării revoluţionare din zilele īn care s-au īnregistrat morţi, răniţi şi arestaţi, de a pretinde că atunci nu a fost revoluţie adevărată, nici măcar revoltă, ci doar o diversiune străină. E mai legitim să deschizi focul īmpotriva unor „diversionişti” aflaţi īn slujba agenturilor străine decīt īmpotriva poporului revoltat! Totuşi, cei īmpuşcaţi sau arestaţi au fost cetăţeni romāni simpli, nu s-a dovedit īn nici un caz legătura cu agenturile străine.

Pentru a susţine separarea dintre „diversiunea” din primele zile ale revoluţiei şi „revolta” ulterioară, ni se dau informaţii false. „Ca fenomen interesant, dar şi semnificativ, apariţia liderilor politici ai revoltelor populare – Lorin Fortuna şi Claudiu Iordache la Timişoara, Petre Roman şi Mihai Montanu la Bucureşti – nu surprinde o continuitate, deoarece liderii revoltelor populare nu au fost şi liderii manifestaţiilor generate de diversiune – Gazda Arpad sau Sorin Oprea la Timişoara, Dan Iosif sau Dumitru Dincă la Bucureşti. Aici nu e vorba de calitatea oamenilor sau de condiţia lor socială, ci de două secvenţe distincte ale revoluţiei” (pag. 427). Referitor la Timişoara, Gazda Arpad a fost arestat īn noaptea de 16/17 decembrie 1989, deci nu mai putea să fie lider īn 20 decembrie, dar arestarea sa nu poate fi o dovadă a „distinctivităţii” mişcării din 16 decembrie faţă de cea din 20. Sorin Oprea a fost unul dintre membrii FDR din 20 decembrie 1989, a participat la negocierile cu primul ministru Dăscălescu şi apoi a procurat un pistol mitralieră, devenind şeful gărzii revoluţionare. Că n-a fost el preşedintele FDR e adevărat, omul n-a dat din coate să obţină funcţii, era un simplu muncitor iar acolo se aflau persoane cu studii superioare şi pretenţii. Rolul lui Sorin Oprea īn FDR n-a fost īnsă marginal. Istoricii de bună credinţă nu pot contesta că Sorin Oprea a fost un lider al revoluţiei timişorene nu numai īn 16 decembrie, ci şi īn data de 20 (vezi Titus Suciu - “Lumea bună a balconului”, Editura Almanahul Banatului 1995, pag. 118-152). Pe līngă Sorin Oprea, mai găsim printre membrii comitetului revoluţionar format īn 20 decembrie la Timişoara (FDR) multe alte persoane active şi īn zilele de 16-17 decembrie: Ioan Chiş, Petru Boroşoiu, Rodica Marina Giura, de pildă. Liderii revoluţionari de la Timişoara din 20 decembrie au provenit īn mare parte dintre revoluţionarii zilelor de 16-17 decembrie. Firesc că alături de aceştia, au apărut şi lideri noi. „Distinctivitatea” pe care o introduce Stoenescu īntre zilele de 16-17 decembrie şi ziua de 20 este doar o manevră propagandistică menită să justifice represiunea.

Īn ceea ce priveşte Bucureştiul, din chiar scrierile lui Stoenescu aflasem că Petre Roman, cel care „venea din stradă, era un perfect reprezentant al revoltei populare” (pag. 557), participase şi la manifestaţia anticeauşistă din 21 decembrie („Interviuri despre revoluţie”, Ed. Rao 2004, pag. 169), fapt valabil şi pentru Mihai Montanu (pag. 301). Se pare că Stoenescu nu crede īn ceea ce el īnsuşi a scris despre prezenţa lui Petre Roman şi Mihai Montanu īn mişcarea din 21 decembrie. Oricum, Dan Iosif şi Dumitru Dincă au jucat rol de lideri şi īn 22 decembrie, au fost printre primii pătrunşi īn clădirea C.C., Dincă a fost şi pe lista guvernului Verdeţ, iar despre Dan Iosif īnsuşi Stoenescu scrie „se ceruse la un moment dat numirea lui Dan Iosif īn conducerea statului, dar acesta (…) refuz㔠(pag. 539). Deci, nici īn cazul Bucureştiului, nu se poate susţine „distinctivitatea” dintre „revolta popular㔠din 22 decembrie şi „diversiunea străin㔠din 21 decembrie.

Remarcăm şi anumite merite ale lucrării colonelului Stoenescu. E vorba de ceea ce a constatat personal cīnd a avut funcţie importantă īn M.Ap.N. despre falsificarea unor documente şi mărturii de către armată, şi anumite observaţii corecte. „Deşi se scrie cu insistenţă despre ameninţarea militară externă, Ceauşescu nu aminteşte niciodată de ea īn numeroasele sale intervenţii, teleconferinţe, la televizor şi la miting” (pag. 352). „Mulţi revoluţionari şi apoi oameni politici au preluat versiunea unui Milea-erou (…) Un număr infim de revoluţionari, toţi de la Timişoara, īl acuză de crime (…) Vocea lor rămīne şi astăzi izolată şi neauzită. Īn realitate, generalul Vasile Milea este al doilea personaj, după Nicolae Ceauşescu, vinovat de crime īn formă calificată. Dacă ar fi trebuit să fie cineva executat pe līngă soţii Ceauşescu, acesta era Vasile Milea” (pag. 362). Sīnt unul dintre aceşti izolaţi şi neauziţi, mă bucur că măcar Stoenescu m-a auzit.


BIBLIOGRAFIE:
1. Alex Mihai Stoenescu - Istoria loviturilor de stat īn Romānia - vol. IV (I), Editura Rao, Bucureşti 2004.
2. Alex Mihai Stoenescu - Istoria loviturilor de stat īn Romānia - vol. IV (II), Editura Rao, Bucureşti 2005.
3. Alex Mihai Stoenescu - Interviuri despre revoluţie, Editura Rao, Bucureşti 2004.
4. Marius Mioc - Revoluţia din Timişoara şi falsificatorii istoriei, Editura Sedona, Timişoara 1999.
5. Marius Mioc - Revoluţia fără mistere, Editura Almanahul Banatului, Timişoara 2002.
6. Titus Suciu - Lumea bună a balconului, Editura Almanahul Banatului, Timişoara 1995.
7. Mariana Cernicova - Noi sīntem poporul, Editura Intergraf, Reşiţa 2004.

De citit pe acelaşi subiect:
- “Prejudecăţile birocratice ale lui Alex Stoenescu” - comentariu la primul volum al acestuia despre revoluţie - “Istoria loviturilor de stat īn Romānia - vol. IV (I)”, Editura Rao Bucureşti, 2004.
- “Securitatea īn revoluţia din 1989, după părerea lui Alex Stoenescu” - comentariu la capitolul “Departamentul Securităţii Statului la īnceputul revoluţiei” din “Istoria loviturilor de stat īn Romānia - vol. IV (II)”, Editura Rao Bucureşti, 2005.

Tags: Istorie alternativa · Opinii · Politica/Servicii secrete

16 responses so far ↓

  • 1 Anonim // May 5, 2006 at 11:15 am

    @ Marius Mioc:

    Prin ceea ce scrieti, excludeti orice implicare externa?…

  • 2 RADU // May 5, 2006 at 3:29 pm

    Felicitari si Multumiri Altermedia pentru abordarea subiectului “21 decembrie 1989″ din ce in ce mai frecvent.

  • 3 Marius // May 6, 2006 at 2:49 am

    Anonim: Depinde ce īnţelegi prin implicare externă. Scriam īn 1992, cīnd comentam cartea securistului Filip Teodorescu despre revoluţia din Timişoara: “Este firesc ca nişte evenimente precum cele din decembrie 1989, odată izbucnite, să stīrneasca curiozitatea unor străini. Problema nu este daca au existat străini curioşi să afle ce se petrece la Timişoara, ci dacă asemenea straini au avut un rol activ in evenimente” (”Expres Magazin” nr. 4 din 3 februarie 1992).
    Consider că rolurile active la izbucnirea revoluţiei şi dezvoltarea ei pīnă la alungarea lui Ceauşescu au fost ale cetăţenilor romāni. Implicarea externă a fost marginală şi s-a rezumat la culegere de informaţii despre ce se īntīmplă şi transmiterea informaţiei către guvernele respective, fapte fireşti pentru nişte diplomaţi.
    Ce s-a īntīmplat după fuga lui Ceauşescu, cum s-au tras sforile ca să ia puterea cel care a luat-o, este un fenomen pe care eu nu-l mai includ la “revoluţie” ci la “contrarevoluţie”. Dar şi acesta cred că a fost determinat de cauze interne, mai ales de dorinţa unor generali din armată de a evita răspunderea pentru faptele lor din perioada 16-22 decembrie. (aici parţial opinia mea se suprapune cu a lui Stoenescu, dar n-am ajuns cu comentariul cărţii pīnă acolo)

  • 4 miriam // May 6, 2006 at 1:18 pm

    Revin la prima intrebare, cu mentiunea ca implicarea morala este la fel sau mai importanta decit implicarea de facto.
    Chiar crezi, MM , ca strainii au fost atit de “dezinteresati” de evenimentele din decembrie 1989 de la noi.
    Aveau, dupa cum s-a vazut in ultimii 16 ani, niste interese atit de mari in Romania, ca nu isi puteau permite practic sa stea deoparte.

    Ma mir ca tu negi acest lucru cind exista destule documentare pe Discovery care confirma exact ceea ce infirmi tu aici. De ce? Doar nu sint considerate filme de fictiune. Si asemenea filme sint facute sa le vada toata lumea.
    Daca nu ai ceva personal cu Stoenescu(pe care eu nu il cunosc personal), atunci trebuie sa mai reflectezi asupra subiectului.
    Ar fi bine chiar sa faci abstractie de cartea lui Stoenescu si sa studiezi problemele prin propriile eforturi.

    Romania a fost in mare parte ferita de fenomenul globalizarii prin izolarea din anii `80, dar dupa 1990 intrarea in circuitul european i-a adus mult mai mult rau decit izolarea economica de dinainte si decit implicarea armatei in decembrie 1989.

  • 5 Marius // May 6, 2006 at 10:15 pm

    @miriam: N-am spus cä sträinii au fost dezinteresati de evenimentele din 1989. Se stie cä posturi TV din īntreaga planetä au vorbit de acele evenimente, a fost unul din rarele momente cīnd Romānia a fost īn atentia īntregii lumi. Problema este chiar implicarea de facto īn desfäsurarea evenimentelor.

    N-am väzut nici un documentar pe Discovery (apropo: acest post TV e unul din rezultatele globalizärii) despre revolutia romānä din 1989. Spune-mi tu ce documentar s-a dat, si dacä-l väd īl pot comenta.

    Am studiat problema revolutiei din 1989 prin propriile eforturi cu vreo 10 ani īnainte ca Alex Stoenescu sä īnceapä sä se ocupe de acest subiect. Am publicat articole īn presä despre revolutie īncä din 1990, iar īn 1994 am publicat prima carte. Acum am mai multe cärti publicate pe subiectul revolutiei, unele disponibile si pe internet, la http://procesulcomunismului.com/marturii/fonduri/mmioc/default.asp.htm

    Stoenescu este unul din reprezentantii curentului de gīndire conform cäruia poporul romān e incapabil sä realizeze ceva de unul singur, tot ce s-a īntīmplat important īn istoria Romāniei ar fi rezultatul urzelilor agenturilor sträine. Nu numai despre revolutia din 1989 scrie asta, ci si despre alte evenimente - cum ar fi räscoalele täränesti (īi recunosc constanta īn gīndire, dar nu mä convinge). Tocmai īn perioada asta a globalizärii e nevoie ca poporul romān sä capete īncredere īn propriile-i forte, dar cu intelectuali precum Stoenescu va fi cam greu.

    Cum evolueazä Romānia astäzi este iaräsi īn puterea noasträ, a romānilor, sä hotärīm (mäcar s-a cīstigat dreptul la multipartidism si alegeri libere). Nu foloseste la nimic, si nici nu este corect, sä ne smiorcäim mereu de sträinii räu-voitori, īn loc sä ne ocupäm singuri de problemele noastre.

    Dacä cumva poporul romān se va räscula iar contra cursului politic (curs actualmente pro-globalizare) mi-e teamä sä nu se mai ajungä la o represiune ca īn 1989, care va fi justificatä cu exact aceleasi argumente (inclusiv cel cä räscoala este opera agenturilor sträine, probabil tot a KGB, cä sīnt rusii la modä). Pedepsirea celor implicati īn reprimarea revolutiei din 1989 e necesarä si pentru a īmpiedica repetarea situatiei īn care guvernul duce räzboi īmpotriva propriului popor.

  • 6 miriam // May 7, 2006 at 7:12 pm

    Documentarele de pe Discovery(despre care stiam ca este un produs al globalizarii) se refera in primul rind la rolul lui Gorbaciov drept cel care a dat drumul bulgarelui sa se rostogoleasca.

    Poporul roman va capata incredere in propriile-i forte cind nu va mai fi mintit cu nerusinare de toti reprezentantii puterii si opozitiei deopotriva.
    Atunci cind a facut ceva bun poporul roman a avut in frunte conducatori de un cu totul alt caracter decit cei pe care ii avem astazi.

    Sa nu il uitam pe Cuza, care cu un sut in dosul poporului roman(vezi dictatura militara din ultima perioada a domniei lui) a reusit sa impinga Romania cu 50 de ani inainte. Sau mai exact sa o aduca mai aproape de modernitate.
    Probabil ca romanii au o gena care nu le permite sa faca ceva bun decit sub dictaturi.

    Si revenind la procesul comunismului, sintagma “cine nu e cu noi e impotriva noastra” o cunoaste si o foloseste toata lumea. Numai crestinismul nu o aplica. As prefera(pe bune, ca sa fiu in ton cu exprimarea fiului meu) , as prefera acum sa stiu ca fabricile si uzinele Romaniei sint pline de muncitori care isi cistiga traiul zilnic in conditii decente si nu cersesc la straini o bucata de piine.

    Fabrica nu a fost locul unde sa ma simt in largul meu si revolutia mi-a adus schimbarea locului de munca. Acum lucrez pentru biblioteci si arhive, dar si acolo exista acelasi dezinteres fata de niste valori care se pierd si sint irecuperabile. Si acolo se distruge lent totul cu buna stiinta si cu rea vointa.
    Si in cazul asta as fi preferat un regim socialist(pentru ca la noi nu a fost comunism) care sa se implice in modul nationalist in care o facea, ca sa nu mai dispara(prin furt, prin distrugere) atitea valori romanesti.

    Rusii sint la moda, dar de americani ce sa mai vorbim!
    Apropos de arhive, pentru cele irakiene erau pregatiti sa le sustraga si sa le scoata din Irak cu un an inainte de a-i declara razboi, printr-un proiect elaborat in 2002, de “salvare a documentelor din arhivele irakiene”.
    O data cu aceste arhive citiva ofiteri americani au luat cu ei si alte obiecte de patrimoniu din muzeele din Irak, daca tot se considerau niste eliberatori.
    Intocmai ca si rusii!!!

    Adevarul este ca dezbati un subiect despre care “avem voie” sa vorbim, dar care nu mai este de interes in momentul de fata.
    Ni se arunca in ochi tot felul de subiecte ca sa “uitam” de adevaratele noastre probleme.
    Implicarea armatei in revolutia din 1989 apare ca un subiect de circ din aceeasi categorie cu procesul comunismului. Ma refer la circul pe piine in acceptiunea antica si nu la circul basescian.

    Foarte interesanta abordarea, cind la noi nu a fost comunism niciodata si comunismul isi face tot mai simtita prezenta in Europa si pe alte continente, dar in tarile capitaliste. Fara sa fie condamnat.

    Am intrebat un cetatean spaniol “de ce?”
    -De ce socialism?
    - Pentru ca ne-a ajuns capitalismul la os! a fost raspunsul.

    Noua inca nu ne-a ajuns capitalismul la os si va trece multa vreme pina cind vom deschide ochii si nu vom mai accepta sa fim mintiti in primul rind. Cind vom forma o adevarata societate civila care sa stie sa isi ceara drepturile si nu una caricaturala cum este aceea care a confiscat titulatura in folosul citorva vinduti strainilor.

  • 7 Tamburus // May 7, 2006 at 11:45 pm

    Marius, dumneata ai mare dreptate considerānd că rolul activ la izbucnirea revoluţiei şi deyvoltarea ei pānă la “alungarea”
    lui Ceauşescu, au fost ale cetăţenilor romāni.
    Permite-mi te rog să intru şi eu īn această discuţie care mă interesează de atunci īncoace!. Părerea mea este că Ceauşescu nu a fost alungat, ci, a fost răpit de cei care pregăteau lovitura de stat, ca mai tārziu, după ce revoluţia va fi răpită, să satisfacă poftele unor “fraieri”, asasināndu’l pe Ceauşescu, care, de-ar fi fost judecat de popor, cum voia, ar fi arătat pe adevăraţii criminali!. Printre care ar fi fost Iliescu, Roman, Bārlădeanu, Brucan şi alţi nemernici care trebuiau căsăpiţi atunci!.

  • 8 Anonim // May 8, 2006 at 8:43 am

    @Marius:

    Iesiti din vag!
    Raspunsurile evazive nu sint argumente.

    Teza ‘revolutiei spontane’ nu e credibila - de ce nu se revolta spontan oamenii azi, cind prea multi isi duc existenta de azi pe miine?…

    In revista “Dosarele Istoriei” din anii trecuti, s-au publicat articole citind marturiile unor militari care releva interventia straina.
    Nu pot indica acum acele articole.
    Posibil sa o fac in viitor cu conditia unui dialog civilizat.

    La urma urmei, le puteti cauta dumneavoastra.
    Audierea si a celeilaltei parti este obligatorie.
    In nici un caz, ironizarea lui Stoenescu nu convinge…

  • 9 Templier // May 8, 2006 at 3:30 pm

    @ Anonim - “de ce nu se revolta spontan oamenii azi, cind prea multi isi duc existenta de azi pe miine?…”

    1. pentru ca astazi se poate pleca in strainatate
    2. pentru ca unii o fac, din 4 in 4 ani
    3. pentru ca unii pot spune lucruri pe care nu le puteau spune inainte

    Aceste conditii nu faciliteaza acumularea unei tensiuni sociale explozive.
    Iar unii romani chiar o duc mai bine.

  • 10 Anonim // May 9, 2006 at 8:21 am

    @Templier:

    Partial aveti dreptate.

    Cum ramine insa de cei care nu o duc mai bine, deloc putini, deloc lenesi?

  • 11 Anonim // May 9, 2006 at 9:00 am

    Cui prodest?

    ‘Vladimir Bukovski a precizat ca documentele pe care le detine demonstreaza ca planurile revolutiilor din estul Europei de la sfarsitul anilor ྌ au fost intocmite la Moscova. “In octombrie 1988, Mihail Gorbaciov a ordonat Biroului politic al PCUS sa pregateasca planul pentru schimbarile din estul Europei, am aceste documente. Intreaga idee a revolutiilor apartine planului sovietic. Am gasit decizia Biroului Politic al PCUS in acest sens”, a declarat Bukovski.’
    (textul complet la: http://stiri.kappa.ro/index.php?unde_mp=articol&id=49051)

    Cui serveste deci culpabilizarea armatei, facuta responsabila pentru participarea la reprimarea ‘revoltei spontane’?

  • 12 Petre // May 9, 2006 at 10:43 am

    Anonim,

    Templier nu-i roman. E clar ca misiunea lui pe acest site este sa bage strambe.

    Azi lipseste scanteia (care a fost aprinsa de facatorii lovilutiei) pentru o revolutie.

  • 13 Tamburus // May 10, 2006 at 12:26 am

    DE ACORD CU DUMNEAT DOMNULE PETRE…

  • 14 Marius // May 10, 2006 at 4:03 pm

    @Anonim:
    Bukovski repetă lucrurile care le-am mai spus prin 2003 şi 2004. Ca şi atunci, īntreaga presă īi preia spusele.

    Nişte observaţii care nu-aparţin, dar care le consider pertinente:
    Credibilitatea lui Bukovski e mărită de statutul său de dizident sovietic şi de accesul pe care l-a avut după 1991 la arhivele KGB, din care a făcut fotocopii şi a publicat documente. Dar 2 observaţii critice trebuie făcute referitor la afirmaţiile lui Bukovski despre evenimentele din 1989 din Romānia:
    1. Bukovski a spus că căderea comunismului, inclusiv a zidului Berlinului (deci: nu numai īn Romānia) au fost parte dintr-un complot KGB īnceput īn 1988.
    2. El a făcut aceste afirmaţii īnainte de a avea acces la arhivele sovietice.

    Afirmaţiile lui Bukovski au fost deja citate īn “L’Empire du moindre mal,” Libre Journal, Paris, nr. 1, sept-oct, 1990, p. 30.

    Bukovski a publicat multe documente din arhivele sovietice pe internet, inclusiv din perioada 1988-1991, dar nici unul dintre ele nu este despre revoluţia romānă.
    http://psi.ece.jhu.edu/~kaplan/IRUSS/BUK/GBARC/pdfs/sovter75/sovter75-e.html

    După filmul lui Brandstatter, īn vara lui 2004 Bukovski s-a īntors iar pe scena presei romāneşti cu o serie de interviuri īn “Ziua”. Deşi ziarul a supralicitat comentariile sale, a făcut o secţiune a sitului pe internet dedicată special “scandalului Bukovski” pentru a părea că acesta a făcut revelaţii noi şi extraordinare, iar Bukovski s-a oferit să prezinte dovezi documentare despre afirmaţiile sale, el n-a prezentat nici o dovadă documentară şi nici lucruri noi.

    Mai mult, ar trebui să apară īntrebarea [dar la ziariştii romāni asemenea īntrebare nu apare - nota mea] că dacă Bukovski ştie atīt de mult despre revoluţia romānă din accesul său la arhivele sovietice, cum se explică că nu ştie nimic despre ceea ce pare un amănunt cheie - rolul “turiştilor” ruşi şi din blocul de Est īn răsturnarea lui Ceauşescu?

    Concluzia mea: Orice serviciu secret are interesul să pară foarte puternic, ca să fie cīt mai puţini cei care ar īndrăzni să acţioneze īmpotriva lui, şi cīt mai mulţi cei dispuşi la colaborare (oportunismul omenesc īnclinīnd spre colaborare cu “cei tari”). E valabil pentru KGB, ca şi pentru CIA sau SRI. E valabil chiar şi pentru poliţie (nu fura, că te prinde poliţia! se spune, deşi de multe ori poliţia e incapabilă să-i prindă pe hoţi. Dar menţinerea īn societate a impresiei că poliţia e puternică ajută la īndeplinirea misiunii acestei instituţii - micşorarea criminalităţii).

    Un rus face reclamă că KGB e puternic! Ăsta-i interesul rusesc. Ce mare lucru cu asta, şi de ce trebuie să-l cred pe rus?

    D-le Bukovski, lasă gargara. Dacă ai documente ale KGB-ului despre revoluţia romānă, bagă-le pe situl tău internet http://psi.ece.jhu.edu/~kaplan/IRUSS/BUK/GBARC/pdfs/sovter75/sovter75-e.html
    unde ai băgat deja o mulţime de alte documente ale KGB. De ani de zile vorbeşti despre documentele pe care le ai despre revoluţia romānă, e timpul să le arăţi.

  • 15 Turism-Cultural // May 10, 2006 at 9:22 pm

    Nu sunt intr-u totul de acord cu Dl Marius Mihoc, pentru ca minimilizeaza toate miscarile, subiectiv, considerānd Timisoara autorul principal al rezistentei. In primul rānd nu am auzit sa fii existat la Timsioara miscari-grupuri organizate cum a fost cel de la Iasi si Bucuresti, Mansarda la care face referire si dānsul. Aceptam rolul important jucat de Timisoara in perioada 14-21 Dec 89,toate respectele. Daca nu exista Tokes īnTim, nu cred ca la Timisoara izbucnea ci tot la Bucuresti, respectiv prin grupul Mansarda, pregatiti cu preoti, pastori,intelctuali de prima marime ce vor fii declansat un conflict (provocare contra regimului), artificial precum cel declansat de Tokes.

    Acest aspect Dl Marius Mihoc, refuza acepta, pentru ca apara pe buna drepatate dreptul Timisoarei pozitiona lider al revolutiei, unde lucruile nu stau chiar asa!

    La drept vorbind, trebuie vorbit de miscarea Brasov inabusita, net superioara si spontana pe deasupra. Grupul de la Iasi, miscare care se misca inca din 1987, prins coerenta in vara lui 89, arestat īntreg grupul, maltratat s.m.d. Timisoara nu a miscat nimic, nu s-a auzit! Bucurestiul de departe grupul Mansarda se detaseaza, dar mai trebuie vorbit si de Radu Cesaru, nu grupuri care se īntālnea bārfi pe Ceausescu la o gura de tuica, cum ironizeaza-minimalizeaza Dl Mihoc. De asemeni acelasi Grup Mansarda, se afla in majoritatea punctelor fierbinti din primele clipe a-le lui 21 Dec 89. Sigur este ca prima baricada de la Inter , este opera mansardei. Asemena grupuri la Timisoara nu a existat!

  • 16 Anonim // May 11, 2006 at 8:52 am

    @Marius:

    Bukovski este rus, dar nu unul care face reclama KGB-ului ci unul opozant, care a creat destule probleme regimului sovietic.

    ‘Turistii’ rusi, la care faceti referire, sint doar un detaliu - nu e obligatoriu sa apara in vreun document invocat de Bukovski.

    Intr-adevar, Bukovski ar fi mai convingator daca ar publica respectivele documente.
    Datfiind faptul ca subiectul este departe de a fi unul doar istoric, deci de domeniul trecutului, este posibil nici sa nici nu le aiba (evident in copie).
    Altminteri, el declara doar ca le-a gasit.

    In aceeasi ordine de idei, nu cred ca a venit timpul pentru o demonstratie riguroasa bazata pe documente irefutabile, larg accesibile, a unui punct de vedere sau al altuia.

    Ramine doar bunul simt …

Leave a Comment