Marius Mioc [alte articole de acest autor]
PREŞEDINTELE ROMĀNIEI, Traian Băsescu, a surprins lumea cu o declaraţie: soluţionarea problemei Kosovo trebuie să fie un model şi pentru soluţionarea problemei transnistrene.
Această declaratie a d-lui Băsescu vine după ce William Hill, seful Misiunii OSCE din Moldova, direct implicat īn negocierile despre Transnistria, atrăsese atentia că cele două situatii nu pot fi comparate. Cred că īntre Băsescu si Hill, cel care este mai bine informat despre situatia din Transnistria este Hill. Intre situaţia din Kosovo şi cea din Transnistria există cīteva deosebiri fundamentale, de care domnul Băsescu ar trebui să ţină seama:
1. Kosovo este (cu excepţia unei mici zone din Nordul provinciei) o provincie care face parte fără discuţie din teritoriul etnic albanez, īn timp ce despre Transnistria nu face parte din teritoriul etnic rusesc. Īn Kosovo, albanezii sīnt 90% din populaţie, īn Transnistria ruşii sīnt doar 30,3%. Cea mai numeroasă naţionalitate din Transnistria sīnt moldovenii - anume 31,9% - după chiar datele regimului separatist de la Tiraspol. Dacă n-ar fi fost politica regimului separatist, care a făcut mulţi moldoveni să plece din Transnistria (regimul separatist a recunoscut o scădere a populaţiei cu 18% īn ultimii 15 ani), majoritatea moldovenească ar fi fost şi mai clară.
2. Liderii separatişti albanezi din Kosovo sīnt reprezentanţi autentici ai populaţiei din regiune, fiind născuţi acolo. Liderii separatişti transnistreni sīnt, īn marea lor majoritate, născuţi īn afara regiunii şi au preluat puterea īn această zonă doar cu sprijinul militar al armatei ruse. Astfel, “preşedintele” transnistrean Igor Smirnov e născut īn Siberia şi a venit la Tiraspol abia īn 1987. Din cei 17 principali sefi ai regimului tiraspolean, numai 2 sīnt născuti īn Transnistria (Maracuta si Zakharov), 1 īn Basarabia, iar restul īn Rusia, Ucraina sau Kazahstan. Īn contrast cu aceasta, preşedintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, e născut chiar īn Transnistria (satul Corjova, suburbie a oraşului Dubăsari), a crescut şi şi-a īnceput carierea profesională acolo şi abia īn 1989 s-a mutat la Chişinău (pīnă īn 1989 a lucrat īn Tighina - Bender, care de asemeni se află sub controlul separatiştilor). E anormal ca Igor Smirnov, un venetic din Siberia, să-i interzică lui Vladimir Voronin să viziteze nestingherit mormīntul mamei sale.
3. Din punct de vedere istoric, este indiscutabil că albanezii, urmaşi ai vechii populaţii ilire, sīnt autohtoni īn Kosovo, sīrbii ajungīnd acolo (şi subjugīnd populaţia albaneză) doar īn timpul migraţiei slave din veacurile 6-7. Transnistria a intrat īn componenţa statului rus abia īn 1792, după care regimul ţarist a iniţiat politica de colonizare a regiunii. Īnainte de 1792 zona era stăpīnită de tătari, existīnd şi populaţii romāneşti şi slave. Este cunoscut că populaţia oraşelor este īntotdeauna rezultatul imigrărilor recente iar populaţia băştinaşă a unei regiuni este indicată de populaţia de la sate. Īn Transnistria, la sate sīnt majoritari romānii. Īn ceea ce priveşte pe ruşi, aceştia sīnt fără īndoială imigranţi relativi recenţi, singurii slavi care ar putea pretinde la autohtonie sīnt ucrainenii (numeric, doar a 3-a naţionalitate a regiunii). Regimul actual de la Tiraspol duce nu numai o politică antimoldovenească, ci şi antiucraineană, ceea ce se poate observa prin lipsa aproape completă a şcolilor cu predare īn ucraineană din regiune.
4. Geografic, Kosovo se află līngă Albania, īn timp ce Transnistria este departe de “patria-mamă” Rusia, fiind īnsă īn imediata vecinătate a restului Moldovei.
5. Kosovo ar putea fi o entitate economică viabilă, īnsă Transnistria, cu forma ei actuală de bandă īngustă şi lungă, nu poate fi viabilă economic. Legăturile economice sīnt mult mai fireşti īntre oraşul transnistrean Rībniţa şi oraşul basarabean Rezina, pe care le desparte doar Nistrul, decīt īntre Rībniţa şi Tiraspol. Īn forma actuală Transnistria este sortită să rămīnă o zonă de contrabandă, căci costul supravegherii eficiente (grăniceri şi vameşi) a unei graniţe atīt de lungi nu poate fi suportat de populaţia relativ redusă a zonei.
6. Īn perioada comunistă, Kosovo a avut recunoscut statutul de provincie autonomă īn cadrul Iugoslaviei, īn timp ce Transnistria nu exista ca entitate autonomă īn fosta Uniune Sovietică.
7. O problemă nerezolvată ar fi graniţele pe care le-ar avea Transnistria. Dacă Kosovo avea graniţe definite īncă din perioada lui Tito, actualele graniţe ale Transnistriei sīnt stabilite ca linie de īncetare a focului după războiul din 1992, fără nişte criterii istorice, economice sau etnografice precise. Astfel, există localităţi basarabene aflate sub controlul Tiraspolului (oraşul Tighina şi cīteva sate alăturate), dar există şi cīteva localităţi transnistrene aflate sub controlul Chişinăului (Cocieri, Coşniţa, Doroţcaia). Numele Transnistria, deşi īncetăţenit prin folosinţă, nu este tocmai corect (numele oficial folosit la Tiraspol este “Republica Moldovenească Nistreană”). Etnografic, Transnistria cuprinde zone īntinse populate majoritar de moldoveni, care nu doresc separatismul. Principala zonă populată majoritar de moldoveni - Dubăsari-Grigoriopol - separă zona majoritar rusească de la Tiraspol de zona majoritar ucraineană de la Rībniţa.
8. Populaţia albaneză din Kosovo a manifestat constant refuzul de a accepta dominaţia sīrbă (īncă din perioada interbelică), īn vreme ce īn Transnistria, īncepīnd cu formarea, de către sovietici, a Republicii autonome Moldoveneşti īn 1924, s-a vorbit mereu de dorinţa unificării cu Basarabia. Neoficial s-a vorbit şi de dorinţa alipirii la Romānia, fapt dovedit de condamnările politice pe acest motiv din perioada stalinistă, şi de numărul mare de refugiaţi transnistreni care treceau Nistrul īn perioada interbelică, fugind de “raiul” sovietic. După formarea, īn 1940, a Republicii Sovietice Moldoveneşti dintr-o parte a Basarabiei şi o parte a Transnistriei, pīnă īn 1989 nu s-a vorbit deloc īn Transnistria despre vreo separare sau autonomie faţă de Basarabia. Aşadar, spre deosebire de Kosovo, separatismul transnistrean este o creaţie recentă a unor lideri politici care nici măcar nu sīnt născuţi īn regiune.
9. Dacă se acceptă dreptul de autodeterminare a slavilor din Transnistria (majoritari doar dacă socotim īmpreună ucrainenii şi ruşii; e adevărat că ucrainenii din zonă, datorită rusificării intense la care au fost supuşi, tind să sprijine regimul separatist), apare anormal să nu se accepte şi dreptul de autodeterminare a romānilor din Ucraina, care sīnt chiar mai numeroşi decīt slavii din “Republica Moldovenească Nistreană”. Astfel, sudul regiunii Cernăuţi şi raionul Reni din regiunea Odesa au majoritate romānească şi ar putea pretinde la autodeterminare cu acelaşi drept ca transnistrenii (diferenţa fiind doar că n-au sprijinul armatei ruse). Găgăujii din Sudul ucrainean al Basarabiei ar putea fi şi ei favorabili unei alipiri la Republica Moldova īn condiţiile īn care aceasta a acordat autonomie acestei etnii.
Dacă este să căutăm īn spaţiul fostei Iugoslavii soluţii pentru Transnistria (deşi nu sīnt convins că fosta Iugoslavie e un model de urmat), mai potrivit ar fi modelul Voivodinei - provincie autonomă īn cadrul Sīrbiei īn care drepturile minorităţilor naţionale sīnt deplin respectate.
















22 responses so far ↓
1 bogdanmate // Dec 13, 2005 at 10:21 am
Tălāmbul Băsescu se minuna si el de exprimările sale “stiintifice”: Kosovo trebuie sa constituie un precedent pentru rezolvarea problemei transnistrene. Săracu’, vorbea gura fără el.
2 negel // Dec 13, 2005 at 3:34 pm
Articolul ar trebui sa ajunga pe masa d-lui presedinte care conduce cam bezmetic corabia “Romania”, confundand adesea pupa cu prora, babordul cu tribordul…
3 Cruciada // Dec 13, 2005 at 11:51 pm
Kosovo sarbilor - Europa crestinilor !
4 waldemar // Dec 14, 2005 at 2:25 pm
“3. Din punct de vedere istoric, este indiscutabil că albanezii, urmaşi ai vechii populaţii ilire, sīnt autohtoni īn Kosovo, sīrbii ajungīnd acolo (şi subjugīnd populaţia albaneză)”
cine este deraiatul acesta? :-(
kosovopolje a fost locul unde sirbii s-au batut cu jegurile lui murad tatal homosexualului mehmet II (ii placeau baieteii si fetitele gen fotomodel de azi fara coor si fara sini, cind la moda erau dame late-n coor in religia lor).
iar albanezii s-au revarsat peste granita jugoslava pentru ca tito a vrut sa-l supere pe enver hodja maoistul de la tirana. pe vremea austro-ungariei si regatului sirb la 1914 nu era nici pomeneala de ei in provincia kosovo.
auziti la el populatie ilirica. s-au inmultit fesurile ca iepurii si pisicile in australia, fenomen cunoscut si in germania franta si anglia.
dar situatia din teritoriile romanesti de peste prut nu se compara nici pe departe cu situatia din macedonia si kosovo. comparatii stupide de felul acesta dau apa la moara si altora din romania sa porneasca tulburari.
uneori nu pot sa va inteleg dragi romani stapini ai locurilor unde m-am nascut. de ce va jucati cu soarta voastra si va mai puneti si singuri piedica? nu va ajung rauvoitorii din afara va mai autoflagelati si singuri? :-( nu ma mira ca aveti nevoie in cluj de primar german, unul trebuie sa ramina treaz in romania daca ceilalti au privit prea adinc in paharul cu palinca.
5 Marius // Dec 14, 2005 at 8:31 pm
Sīrbii au ocupat Kosovo exact cum au ocupat si ungurii Ardealul.
In lupta din Kosovopolie, printre ostasii regatului sīrb se aflau si albaneji (care īncä nu trecuserä la islamism.
Teoria cä abia īn timpul lui Tito au apärut albanejii īn Kosovo n-o sustine nici un istoric serios.
Uite aici o istorie a Kosovo: http://news.bbc.co.uk/1/hi/special_report/1998/kosovo/110492.stm
La crearea statului sīrb Kosovo nu fäcea parte din acesta.
In perioada modernä, Kosovo a fost stäpīnit: pīnä īn 1912 de turci, 1912 - 1915 de sīrbi, 1915-1918 de albaneji, 1918-1941 de sīrbi, 1941-1945 de albaneji, dupä 1945 de iugoslavi, pīnä la bombardamentele NATO.
Indiferent ce credem eu, tu sau Bäsescu, Kosovo are sanse destul de mari sä se separe de Sīrbia, si nu este indicat pentru interesele romānesti sä comparäm Kosovo cu Transnistria.
6 toni // Dec 14, 2005 at 10:01 pm
E cam greu de comparat Kosovo cu Ardealul sau cu Transnistria . In Ardeal , romanii au fost mereu majoritari .
In Kosovo albanezii au devenit majoritari abia in preajma celui de-al 2-lea razboi mondial . Prin 1948 albanezii ajunsesera la 68% .
In 1929 , in Kosovo sarbii erau 61% . Procentul s-a mentinut cam pana in 1941 , putin dupa inceperea WW2 . Atunci Regatul Yugoslaviei a fost ocupat de Germania nazista si de Italia fascista care au practicat epurarea etnica impotriva sarbilor . ( http://www.kosovo.com/koscrisis.html )
Apoi dupa terminarea WW2 a venit Titi la putere care a impiedicat reintoarcerea sarbilor dar a tolerat imigrarea albanezilor din Albania comunista in Kosovo care facand parte din Yugoslavia avea un regim comunist mai bland .
In 1961 albanezii ajunsesera in Kosovo la procentul de 67% , in 1971 la 73% , in 1981 la 77% .
De la “pacificarea” facuta de NATO si KFOR in Kosovo au fost distruse peste 1000 biserici si manastiri ortodoxe sarbesti .
S-a practicat intens epurarea etnica impotriva sarbilor .
7 toni // Dec 14, 2005 at 10:06 pm
Cat priveste Transnistria , desi a fost locuita de romani , nu a fost niciodata teritoriu romanesc . A fost data de Stalin , RSS Moldoveneasca , la schimb pentru sudul Basarabiei care s-a dus la Ucraina .
Basarabia trebuie sprijinta sa recupereze Transnitrsia neconditionat si apoi , dupa o eventuala unire cu Romania , sa se schimbe Transnistria pe sudul Basarabiei si Romania sa revina in granitele ei traditionale . Transnistria e mai mica decat sudul Basarabiei si chiar daca schimbul e imposibil nu trebuie cedata .
8 Vasile Calmatui // Dec 15, 2005 at 12:41 am
Marius, e foarte bine că ai scris acest articol. Ai perfectă dreptate īn ceea ce ai scris - nu trebuie de comparat Kosovo cu Transnisnistria - asta este ne-corect şi īn acelaşi timp primejdios pentru romāni (propaganda smirnovistă de mai mult timp īncearcă să facă comparaţia īntre cele două regiuni, şi pare că Băsescu a căzut īn această capcană).
Toni, declarīnd “Transnistria , desi a fost locuita de romani , nu a fost niciodata teritoriu romanesc” faci o mare greşeală - īn acelaşi mod poţi declara că nici Transilvania pīnă-n 1918 nu a fost niciodată teritoriu romānesc
9 waldemar // Dec 15, 2005 at 3:10 am
marius fie cum zici desi eu stiam ca iskender statea frumos ascuns in muntii albaniei iar kosovo este leaganul natiunii sirbe. parca inaintea sirbilor erau ceva sciti si traci pe acolo. neamuri mai degraba “de compozitie incipienta” romaneasca daca ne luam dupa istorici si dupa limba vorbita.
recunosc ca ma cam deruteaza tema cu albanezii in kosovo. mai ma documentez si apoi sper ca mai apucam sa vorbim. dar pina nu aflu amanunte mai bine o las balta sa nu mai sustin ce nu stiu sigur.
10 Anonim // Dec 15, 2005 at 9:51 am
@toni:
Romanii au locuit teritoriile de peste Nistru din stravechime intr-o proportie insemnata.
Una din dovezi: toponimele cu rezonanta romaneasca ce inca se mai pot vedea pe harta, de exemplu Moghilev intemeiat de boierii Movilesti.
In secolul XVII, temporar acest teritoriu a fost administrat chiar de Principatul Moldovei.
E drept ca niciodata teritoriul de peste Nistru nu a fost in componenta statului numit Romania.
E nedrept ca populatia romana ramasa inafara statului roman a fost si este supusa unui intens proces de deznationalizare, care e ignorat atit de autoritatile de la Bucuresti cit si de nenumaratele organizatii ce se ocupa de drepturile minoritatilor.
11 arbore // Dec 16, 2005 at 8:38 am
Cine spunea ca singura tara inconjurata de romani este Romania?
Presedintele Basescu a comis o gafa prin comparatia facuta. Din amatorism sau dintr-un calcul pervers? Dar parca prea multe gafe: axa Bucuresti-Londra-Washington, Elena Udrea, plinsete la monumentul holocaustului…
si acum nazbitia Kosovo.
12 Anonim // Dec 16, 2005 at 12:50 pm
@arbore:
Nu trageti in pianist!
Omul face ce stie…
13 gogutza // Dec 16, 2005 at 5:39 pm
Intrebarea e: ce stie?
Probabil se descurca bine cu “notele informative”…
14 waldemar // Dec 16, 2005 at 8:22 pm
domnule marius am vrut sa citesc ce se gaseste la linkul ce l-ati publicat in decembrie 14 la ora 8:31 dar am vazut ca citati din http://news.bbc.co.uk.
nu va fie cu banat dar sa puneti linkul unei tari care a bombardat sirbia de partea nato si al-kaidei albaneze este cum ati cita pe colin powell in problema armelor chimice din irak sau pe voronin in problema moldovei de peste prut furate de catre sovietici.
puteti sa recomandati un link impartial elvetian sau suedez?
in razboi primul lucru care moare este adevarul, spunea cineva. si este razboi chit ca nu se mai duce cu tunurile.
un link sirbesc grecesc turcesc sau albanez nu ar ajuta nici el prea mult la clarificarea adevarului istoric.
15 Marius // Dec 17, 2005 at 4:57 pm
waldemar, iatä un articol despre Kosovo din revista Lumea: http://www.lumeam.ro/059938.html
16 waldemar // Dec 19, 2005 at 2:06 pm
am vazut draga marius. multumesc. aici o mostra:
“1881
recucerirea teritoriilor otomane
1909-1912
miscarea de eliberare albaneza reuseste sa controleze in totalitate Kosovo si sa puna stapanire pe Skopje. La 28 noiembrie, la Vlore, albanezii isi proclama independenta.”
nene treaba nu a inceput la 1881 si nici faptul ca magarii musulmanizati de la tirana s-au intins pina in macedonia nu ma intereseaza. asa au ajuns si germanii pina la stalingrad. ce ar fi acum sa cerem regiunea baku ca doar asta voiam initial. in plus zvastica se poarta in asia prin zona turkmenistana. vrem si pe aceia! :D
sa-mi fi spus dumneata unde erau albanezii aceia cind sirbii s-au batut cu murad pe cimpia mierlei si stambulul se mai numea constantinopolis.
asa vin si ungurii la voi si incep povestea de la primii colonisti maghiari ai transilvaniei. iar americanii de la corabia “mayflower” de parca piei-rosii n-ar fi existat si nici romani in “erdely”.
dumneata faci precum condoleezza rice care, intrebata fiind de ce usa sechestreaza cetateni germani si ii duc ilegal in afganistan, raspunde cu tupeu ca usa vor pune la dispozitia presei si a autoritatilor germane numarul de zboruri ale cia in europa.
pai nu te intrebai cucoana cite zboruri ai facut cu cia ci ce carne ai traficat cu avioanele. alles klar? :-(
multumesc altermedia nu mai intreb nimic ca ce nu va convine bagati sub covor ca gospodina-model.
17 altermedia_ro // Dec 19, 2005 at 2:12 pm
waldemar:
Daca ti-ai da osteneala sa citesti ce scrie privitor la regulile de participare la comentarii te-ai scuti de pierderea inutila a timpului tau si al nostru.
Vezi la “politica editoriala”, rubrica “scrie si tu!” punctul c. Este ultima oara cand repetam ca se pot posta comentarii doar la articolele anterioare datei de 15.07.2005 cand aceasta facilitate a fost deschisa.
18 Marius // Dec 20, 2005 at 1:42 pm
waldemar, īn articolul la care te-am trimis este arätat unde erau albanejii cīnd sīrbii s-au bätut cu Murad pe Cīmpia Mierlei. Albanejii erau īn armata sīrbä!
“Razboiul contradictiilor istorice nu putea sa ocoleasca momentul 1389: lupta de pe Campia Mierlei. Miturile slave ce au urmat bataliei au transformat tinutul in leaganul identitatii sarbilor, muntenegrenilor si bosniacilor (…) Albanezii le darama pe toate, invocand fapte regasite si in cartile de istorie ale romanilor: prezenta in armatele printului sarb a militarilor albanezi, unguri sau a valahilor condusi de Mircea cel Batran. Insusi soldatul care l-a ucis pe Murad ar fi fost un albanez: Milos Kopiliqi, dupa cum sustin stramosii ilirilor, reclamand masluirea istoriei”.
Statul feudal sīrb nu era un stat national, dupä cum nici statul feudal maghiar nu era un stat national. In epoca feudalä era obisnuit ca statele sä cuprindä nationalitäti diferite. La vremea respectivä albanejii erau īncä crestini, si probabil considerau firesc sä fie de partea sīrbilor īn lupta cu turcii. De altfel, si azi existä destui albaneji crestini.
Tot articolul respectiv aratä si vechimea albanejilor īn Kosovo, dinaintea invaziei slave:
“Albanezii contraataca, sustinand ca teritoriul de la est de Adriatica, care cuprindea sudul Dunarii, Muntenegru, o parte a Macedoniei si regiunea Kosovo, a fost al ilirilor. In antichitate, tinutul s-ar fi numit Dardania. In albaneza, dardhė inseamna para. Tinutul Perelor, locuit de dardani, populatie ilira, precursori ai majoritatii albanofone din provincia Kosovo”.
Nu īnteleg comparatia fäcutä de tine īntre mine si Condolita. Cred cä am räspuns la obiect nedumeririlor tale.
19 waldemar // Dec 22, 2005 at 1:47 pm
va cam jucati de-a dumnezeu in redactie. boala cunoscuta si din alte bloguri exclusiviste.
20 waldemar // Dec 22, 2005 at 2:08 pm
“Albanezii contraataca, sustinand ca teritoriul de la est de Adriatica,”
albanezii sustin aceasta ca in afara de ei nimeni dezinteresat. mai degraba ar avea israelul drepturi in palestina decit albanezii in cosovo.
comparatia cu condoleezza rice era ca eu zic buna-ziua babo si raspunsul suna castraveti drago precum rice despre zborurile cia in europa.
21 Vio // Mar 29, 2006 at 6:50 pm
niste puncte din istoria moderna a Kosovo:
1. Nou-alesul prim-ministru Kosovo e bănuit de genocidul populaţiei sarbe din provincie.
2. sārbi şi alţi minoritari rămaşi īn Kosovo azi-maine vor fi curatati-exterminati.
3. Īn pofida faptului că provincia se află sub controlul forţei multinaţionale de menţinere a păcii, ca şi Bosnia, teroriştii şi traficanţii se simt aici īn largul lor.
Recunoasterea independentei Kosovo ar insemna:
1. recunoasterea genogidului populatiei sarbe si tiganesti din provincie
2. recunoasterea legitimitatii banditilor, traficantilor si teroristilor, care si-au pus masca de “luptatori”
3. darea peste cap a ordinii mondiale si crearea unui precedent periculos
4. incurajarea separatismului in cele mai diverse locuri de pe glob
5. crearea unei enclave musulmane sarace si exportatoare de insecuritate in centrul Europei
6. recunoasterea dublelor standarte si umilirea definitiva a sarbilor, ne plac sau nu
7. un pericol evident la adresa Transilvaniei si a Transnistriei, ruperea celei din urma de Moldova fiind in cazul recunoasterii Kosova doar o chestiune de timp, indiferent cate deosebiri, reale sau scoase din deget, vom putea aduce.
22 eda // Jun 2, 2006 at 10:32 pm
Multumesc pentru comentarile aduse.Eu sint o albaneza adevarata,nje shqiptare e vertete,traducerea.Intradevar este o comparatie gresita Kosovo -Transnistria.Voi ati vorbit ca si observatori eu vorbesc ca si un om care a trecut primi 18 ani din viata in Albania.Ma gandesc ca voi ati stat si ati citit despre Albania,Kosovo,eu am trait acolo.Si ma mandresc sa spun ca sint albaneza.Da.Marius imi place ca te ai documentat despre istoria albanezilor.
“Albanezii contraataca, sustinand ca teritoriul de la est de Adriatica, care cuprindea sudul Dunarii, Muntenegru, o parte a Macedoniei si regiunea Kosovo, a fost al ilirilor. In antichitate, tinutul s-ar fi numit Dardania. In albaneza, dardhė inseamna para. Tinutul Perelor, locuit de dardani, populatie ilira, precursori ai majoritatii albanofone din provincia Kosovo.
waldemar : mai documenteaza-te,vorbeste mai bine de istoria ta,sa vedem daca o cunosti bine.istoria altora lasa-i pe ei s-o povesteasca.Si apropo Romania si Albania au avut granite comune inainte sa apara slavii in Europa,si tracii sint triburi comune care au lucuit in ambele tari,asa ca de asta se explica si asemanarile limbistice dintre cele 2 tari.De asta si ne putem numi si veri mai indepartati.
Sintem dintre cei mai vechi popori din Europa.Am fost popor ocupat de altii tot timpul ca si voi romanii de altfet,noi am fost ocupati si cei mai mari au facut ce au vrut cu teritorile noastre.Eu sint din Tirana,Albania,dar la Facultate am avut ocazia sa vorbesc cu un albanez din kosovo!Nu va pot transmite tot ce mi-a povestit ar fi foarte greu.Dar va spun numai ca:Albanezii din Kosovo, Maqedonia,Cameria Munte Negru-Mali sintem una,am fost una si una vom fi.Albania nu are inima fara teritorile sale luate fara drept.Am fost impreuna in 1912 ziua noastra a independentei.
“recunosc ca ma cam deruteaza tema cu albanezii in kosovo. mai ma documentez si apoi sper ca mai apucam sa vorbim. dar pina nu aflu amanunte mai bine o las balta sa nu mai sustin ce nu stiu sigur.”—aici ai dreptate waldemar.intradevar n-ai de unde sa cunosti istoria Albaniei.Nici eu nu puteam cunoaste istoria Romaniei numai dupa ce am trait aici.Si am cel mai mare respect pentru poporul roman.Si nu spun ca sintem veri dar sintem frati.
Waldemar fii obiectiv,vorbeste frumos alta data si lasa-i pe homosexuali in pace….uita-te si tu ce comentarii faci:”"”
cine este deraiatul acesta? :-(
kosovopolje a fost locul unde sirbii s-au batut cu jegurile lui murad tatal homosexualului mehmet II (ii placeau baieteii si fetitele gen fotomodel de azi fara coor si fara sini, cind la moda erau dame late-n coor in religia lor).
iar albanezii s-au revarsat peste granita jugoslava pentru ca tito a vrut sa-l supere pe enver hodja maoistul de la tirana. pe vremea austro-ungariei si regatului sirb la 1914 nu era nici pomeneala de ei in provincia kosovo.
auziti la el populatie ilirica. s-au inmultit fesurile ca iepurii si pisicile in australia, fenomen cunoscut si in germania franta si anglia.”"”
astea sint comentarii de om matur???grow up!
Sa-ti mai spun ceva sarbii au ocupat si teritorii romane,partea Dunarii,unde mai sint inca romani si care nu au nici un drept de a vorbi limba materna,de a aavea biserici ortodoxe,si care traiesc un cosmar.numai scrie la google-romanii din serbia si vei vedea si singur ce se intampla acolo.sarbii pina acum au furat teritorii,daca ei au venit au luat ce au putut,si nici nu recunosc ca in Serbia exista o minoritate romana.Sintem 2 tari indreptatite.Daca ai putea sa intelegi asta ar fi bine.Eu iti spun fapte,probe.Este internet ,mai simplu acuma si te poti documenta.Cam atat.mai vorbim.pa.Numai bine la toti.Romani aveti grija unu de altul si Dumnezeu de toti.Amin
Leave a Comment