AlterMedia România
AlterMedia România: “Cei care au privilegiul de a sti, au datoria de a actiona” (A. Einstein)


Constantin Brancusi, omagiat la Madrid

10/11/2007 8:03 am · Comentati (18 Comentarii)

afis-icrm_expozitie_niram.jpgINSTITUTUL CULTURAL Roman din Madrid organizeaza, intre 16 Noiembrie si 12 Decembrie 2007, expozitia omagiala, dedicata lui Constantin Brancusi, intitulata “Brancusi: E=mc2″ a pictorului roman Romeo Niram.

Inainte de inaugurarea expozitiei, vor avea loc doua interventii critice. Astfel, Dna. Prof. Dr. Maria Begońa Fernández Cabaleiro va interveni cu o prelegere despre arta contemporana, intitulata “Pictura si Sculptura: Spatiu si Volum”. Dna. Prof. Dr. Maria Begońa Fernández Cabaleiro este Doctor in Istoria Artei, cu specializarea in Arta si Gandire Contemporana, precum si critic de arta, membra a Asociatiei Criticilor de Arta din Spania (AECA), autoarea a numeroase studii publicate in revistele de specialitate din Spania, si membra a Comitetului Spaniol de Istorie a Artei (CEHA).

Dl. Horia Barna, Directorul Institutului Cultural Roman din Madrid va tine o conferinta ilustrata, intitulata “Cosmogonia lui Brancusi”.

Acesta este primul din cele 4 mari evenimente culturale care vor fi realizate lunar de ICR Madrid, dedicate marilor romani Brancusi, Eliade, Ionesco si Cioran, cu expozitii de pictura de Romeo Niram si conferinte sustinute de Horia Barna.


Pictorul Romeo Niram s-a nascut in 1974 si a studiat Pictura la Academia de Arte Frumoase din Bucuresti. A avut expozitii personale in Romania, Turcia, Germania, Portugalia si Spania. Printre cele mai importante picturi ale sale sunt bine de mentionat cele cuprinse in seria “Eseu despre Luciditate”, din 2006 si ciclul “Brancusi: E=mc2″ din 2007.

Pentru a intelege mai bine aceasta apropiere indrazneata intre Constantin Brancusi si Albert Einstein, facuta de Romeo Niram pe panzele sale, criticul de arta Dan Caragea explica, in eseul Lectia lui Einstein:

“(…) Chiar daca ecuatia E=mc2 , comporta o anume asimetrie, ideea transformarii masei in energie si a energiei in masa - conceptul masa-energie - este fundamentala in mai multe din tablourile lui Niram ce vor fi prezentate in expozitia de la Institutul Cultural Roman din Madrid (Noiembrie - Decembrie 2007). Mai mult, as zice ca pentru artist, aceasta este insasi Legea Universului.

O gasim in Brancusi: E=mc2, I, adnotata pe masa de lucru, deasupra lui Narcis in insolitul coatelier (combinatie intre atelierul lui Brancusi din Impasse Ronsin nr. 8 si cel al pictorului), pe Poarta Sarutului (”dezbracata” insa de motive, cu exceptia acelui “ou” al fuziunii, si fierastruita in genul Coloanei, metafora, la Niram, a spatiu-timpului), o regasim in Geniu, o banuim prezenta in “viitorul” numar al revistei “Niram Art” sau criptata pe portalul-covor din Brancusi: E=mc2, II, o citim limpede, dublata, pe suportul ovoidului din Inceputul Lumii, o privim, proclamata, in Cosmos, Die Gottesformel si Holograma, o simtim in “radiatiile” prezente in toate aceste tablouri si, mai ales, in clepsidrele Coloanei niramiene, “vecina” mereu luminii… Ea este Ecuatia!

Sa trecem acum la celalalt concept fundamental, cel al spatiu-timpului. Lumea, Universul, este cvadridimensionala, dupa cum aratase Minkowski, si, in aceasta Lume, Einstein aduce in discutie egalitatea dintre masa inertiala si cea gravitationala. Sistemele de coordonate la care ne-am putea raporta devin acum gaussiene (adica curbe), prin urmare: “Toate sistemele gaussiene sunt in esenta echivalente pentru formularea legilor generale ale naturii”. Acesta este principiul relativitatii generale. Intr-un astfel de cadru referential, corpul de referinta (sistemele de coordonate) se deformeaza, devenind o “molusca de referinta”, dupa insasi expresia autorului. Abia acum ne cutremuram la ideea spatiului sferic tridimensional (descoperit de B. Riemann) si ne dam seama ca presimtim forma acestui “paradox”: un spatiu de volum finit, dar care nu are limite (ca un tub). In teoria relativitatii generalizate insa, proprietatile geometrice ale spatiului nu mai sunt independente, ci conditionate de materie. Or, daca distributia materiei in Univers e uniforma (ignorand concentrarile locale), spatiul ar trebui sa fie sferic (cvasieliptic), ne spune Einstein. Cum distributia nu este local uniforma, atunci, local, spatiul real va fi cvasi-sferic. Asa se termina cartulia.

Fara prea mult ocol (si fara asprimea necesara fizicii), am putea spune ca aceasta imagine a Universului einsteinian este echivalata de Romeo Niram cu ovoidul brancusian, prezent, cu variatii sau succedanee, in majoritatea tablourilor expozitiei sale. Mai mult, am putea confirma-o prin teoria cosmogonica a belgianului Lemaitre (a “atomul primordial”), prin cea a ruso-americanului Gamow (big-bang-ul) s.a.m.d. Sursologia a fost, asadar, inversata abil de pictor.

Astfel, prin sinteza miturilor, a stiintelor milenare si a celor mai apropiate de noi, prin fulguranta sa intuitie artistica, Brancusi “ridica” stravechea geometrie (pastrata pe covoarele taranesti, de pilda) la puritatea geometriei riemanniene, “descoperind”, avant la datte, intaia forma a Universului (Inceputul Lumii e din 1916, dar e presimtit formal mult mai devreme). Iata cum, pentru Niram, ovoidul, Oul, devine chintesenta formala a micro si macrocosmosului.

Caci daca timpul isi pastreaza infinitatea, ne spune Einstein, spatiul tinde sa se inchida, desi nu are limite. Astfel, ecuatiile sale admit o structura metrica in care spatiul e hipersferic, pozitiv, inchis, in timp ce timpul ramane deschis, neafectand curbura spatiului. In Universul lui Einstein, materia se afla, la scara colosala, statistic, in repaos. Cosmogonia lui Brancusi nu pare sa o dezminta.

Brancusi “a reusit sa faca posibila desfiintarea contradictiei ce parea insolubila, dintre extindere spatiala si gandire” (V. G. Paleolog). Or, demonstreaza plastic Niram, aceasta este si tulburatoarea lectie a fizicii lui Einstein.”

Pe langa activitatea artistica, pictorul Romeo Niram este implicat in mai multe proiecte culturale de promovare a valorilor romanesti si de creare de legaturi artistice si culturale intre Romania, Israel, Spania si Portugalia. Astfel, este fundatorul a trei publicatii de cultura romaneasca, printre care si revista de arte frumoase “Niram Art” care a primit, in iulie 2007, premiul Miscarii de Arta Contemporana din Portugalia pentru cea mai buna publicatie de arta.

Vernisajul va avea loc vineri, 16 Noiembrie 2007, la orele 19.30, la sediul ICR Madrid.

Tags: Cultura/Contracultura

18 responses so far ↓

  • 1 Nectaria // Nov 10, 2007 at 2:59 pm

    Simplul, taranul, bucurosul si credinciosul nostru Brancusi, sclupta si se ruga. Operele lui sunt rugaciune catre Dumnezeu. Il ridicam din toata frumusetea lui originala si simpla, si-l ducem langa modernismul actual, fara nici o teama, crezand ca Brancusi nu este printre noi, si deci nu poate spune nimic, nu se poate apara.

    Il apara coloana infinitului prin toate sicriile crescute pana la cer, il apara masa tacerii, poarta sarutului….

  • 2 sharon // Nov 10, 2007 at 3:16 pm

    poate ma lamureste cineva :
    cine este de fapt omagiat la Madrid ?
    BRANCUSI ? NIRAM ? EINSTEIN ? sau Institutul cultural roman al carui director va sustine 4 conferinte……cate una per una bucata comemorare ?????

    vreti sa aduceti omagiu maestrului Brancusi ?
    nimic mai simplu decat sa-l omagiati pe Brancusi stimati ICR-isti,

    dar daca vreti sa organizati vernisajul unui pictor ,nu-l legati de un nume sonor ca sa aiba “priza “

  • 3 evreu obiectiv // Nov 10, 2007 at 5:18 pm

    Brancusi este un Einstein al SCULPURII UNIVERSALE-zicand UNIVERSALE, ma refer la faptul ca Brancusi nu a fost numai cel mai talentat sculptor roman, ci si cel mai mare sculptor al sec. XX pe care Romania a avut onoarea sa-l ofere lumii intregi. Asa cum nu exista egal in fizica lui Einstein, tot astfel nu s-a mai nascut egal in aceasta minunata arta lui Brancusi. Am si o replica acasa a Domnisoarei Pogany, pe care o consider cea mai reusita minune care a iesit din mainile acestui maestru. Felicitari, Romania, pentru artistii tai de exceptie oferiti omenirii.

  • 4 sharon // Nov 10, 2007 at 9:49 pm

    Ma rog,fiecare il poate asemui cu cine i se pare mai de valoare,cu Arhimede sa zicem,sau un arhitect exceptional,dar nu asta e problema.
    Pe cine omagiem…?asta era intrebarea si nici de cum valoarea lui Brancusi.
    Daca este vernisajul pictorului Niram,foarte bine asa sa fie titlul.
    Nu consider ca unicitatea lui Brancusi are nevoie de proptele….fie ele chiar Einsteiniene

  • 5 obiectiv dar nu evreu // Nov 11, 2007 at 7:44 am

    Ce este rau ca in acelasi timp cu acest eveniment sa fie promovat si un artist mai putin cunoscut? Poate vernisajul este UN OMAGIU adus lui Brancusi !
    Daca eu as fi poet si as iubi operele lui Brancusi ,cum anume mi-as arata consideratia si aprecierea fata de operele sale…? Evident.I-as inchina o poezie.
    Asa si acest vernisaj!Poate ca este un simplu omagiu inchinat lui Brancusi.
    De ce voi “evreii” vedeti in toate actiunile doar partea comerciala? Sa fie oare defect genetic? :))) Si “DA” . Aici chiar am fost ANTI-EVREI (nu RASIST-deoarece nu am nimic cu negrii de exemplu si nici ANTI-SEMIT,deoarece si arabii sunt tot semiti si asta ar insemna sa fiu deasemenea impotriva lor)!

  • 6 evreu obiectiv // Nov 11, 2007 at 3:27 pm

    In primul rand, eu nu vad nici o parte comerciala, ci una pur sentimentala- am specificat-o;
    In al doilea rand, ati recunoscut si singur ca sunteti RASIST: Definitiee-”Rasismul reprezintă un grup de atitudini care îşi au sursa în convingerea că diferenţele sociale şi culturale se explică prin diferenţe biologice şi ereditare.

    Rasismul este procesul de discriminare datorat credinţelor şi ideologiilor conform cărora rasele omeneşti pot fi clasificate de la inferior la superior în baza caracteristicilor biologice fundamental diferite cu care sunt înzestrate.” Rasismul nu se refera doar la negri, nu sunteti prea informat, se vede.
    Nu exista termenul de “anti-evreu”, ci de rasist. Evreii sunt o rasa, la urma urmei. Iar eu nu vad nicaieri in omagiul adus acestui artist, “partea comerciala”, desi sunt evreu. Generalizarea dvs este absolut stupida, si de necrezut de oamenii cu bun simt.

  • 7 obiectiv dar nu evreu // Nov 11, 2007 at 3:56 pm

    =)))))
    AHAHAHAHAHAHAHAHAHA
    Interesanta definitie(mai ales partea unde ati pus din stomac un plus de “argumente”)…
    Daca as fi dorit sa va fac jocul poate ca v-as fi spus asa:
    Nu sunt rasist. Pentru ca eu consider ca poporul evreu nu face parte din categoria “raselor omenesti” la care face referire definitia data de dumneavoastra. :)))))

  • 8 obiectiv dar nu evreu // Nov 11, 2007 at 3:58 pm

    …Doar ei sunt cei ce vor stapanii pamntul si vor avea mi de sclavi goyimi…
    PAcat ca ,DE FRICA “OCHIULUI” ,altermedia nu imi accepta citatele-argument din cartile “sfinte” mozaice ce se incadreaza uimitor de bine in definitia RASISMULUI!

  • 9 altermedia_ro // Nov 11, 2007 at 4:04 pm

    Va rugam sa va abtineti de la comentarii care nu au legatura cu subiectul articolului.

    In caz ca n-ati observat, aici era vorba de o expozitie pe tema Brancusi.

    Multumim.

  • 10 evreu obiectiv // Nov 11, 2007 at 4:21 pm

    Evreii fac parte din rasa omeneasca. Sunt oameni. Eu sunt om ca si dvs. Si nu ma consider “stapanul pamantului”, nici nu cred in invataturile talmudiste, care nu se deosebesc mult de cele din Coran-nu aveti grija, le-am citit (aberante si unele si altele si fara respect pentru crestinism). Daca dvs nu intelegeti asta, inseamna ca este trist. Tot dvs va faceti de ras, nu eu.
    Iertare, Altermedia, cunosc subiectul, dar treaba este ca interlocutorul meu nu prea cunoaste respectul. De nici un fel. Acesta va fi ultimul comentariu al meu in “afara subiectului”.

  • 11 sharon // Nov 11, 2007 at 7:52 pm

    “Sunt imbecili cei care spun despre lucrările mele că ar fi abstracte; ceea ce ei numesc abstract este cel mai pur realism, deoarece realitatea nu este reprezentată de forma exterioară, ci de ideea din spatele ei, de esenţa lucrurilor.”
    spune brancusi despre sine……
    Petrecand ultimii 50 de ani ,cei mai fructuosi artistic la Paris,Brancusi a fost printre cei mai mari sculptori ai secolului XX.
    Este adevarat ca tanarul pictor Niram,stabilit in Portugalia a organizat si cu alte ocazii manifestari dedicate lui Brancusi,dar titlul aceteia de la Madrid,mi-a generat o confuzie si anume daca sunt expuse operele lui Brancusi,ale pictorului avand ca tema Brancusi si unde este Einstein…in toata povestea asta ….

  • 12 Dies // Nov 12, 2007 at 9:08 pm

    Brancusi este considerat de catre majoritatea criticilor de arta cel mai mare sculptor al omenirii!
    Expozitia are un nume cam idiot, asa e…mai ales ca leaga numele geniului nostru de cel al unui jidan!

  • 13 sharon // Nov 12, 2007 at 10:15 pm

    cel mai mare e cam mult spus…eu nu am auzit inca .
    mai sunt pe ici pe colo ceva sculptori celebrii.

    dar ce e sigur este ca jidanii au 100 premii nobel,iar cel in cauza a descoperit ca “nimic nu se pierde…….”nici prostia ,nici rautatea ,nici incultura….le duci cu tine toata viata draga dies….
    ‘……totul se transforma ” a mai zis el, dar daca te cunostea ,renunta la partea asta…..

  • 14 mediatoarea // Nov 13, 2007 at 1:31 am

    Stimati domni, doamne, domnisoare, evrei, “neevrei”, obiectivi, “neobiectivi”….., citesc de ceva timp aceasta revista si comentariile de rigoare facute de domniile voastre. E drept, doar ca simplu spectator. Pana azi…
    Domnilor v-ati oprit la virgula, cititi pana la punct!
    Sa o luam pe rand:
    1. Pt Sharon. Omagiat va fi Brancusi dupa cum ne spune titlul articolului. Acum cine o sa-l omagieze e alta poveste. Probabil pictorul Niram ,Dir. ICR Madrid sau cele 50 de persoane prezente…Cum? Pai parca doar sa se adune si sa zica ” il omagiem pe Brancusi” nu prea merge, nu?… Pictorul o fi “pictat”(ca asta o fi stiind…) tablouri cu si despre Brancusi. Iardespre dir. ICR-ului, lasal domnule sa tina cate conferinte poate, ca de aia e dir. de institut. asta-i treaba lui. Lasal sa si-o faca…

  • 15 mediatoarea // Nov 13, 2007 at 1:37 am

    Stimati domni, doamne, domnisoare, evrei, “neevrei”, obiectivi, “neobiectivi”….., citesc de ceva timp aceasta revista si comentariile de rigoare facute de domniile voastre. E drept, doar ca simplu spectator. Pana azi…
    Domnilor v-ati oprit la virgula, cititi pana la punct!
    Sa o luam pe rand:
    1. Pt Evreu obiectiv la mes. din 10th, 2007, 5.18pm
    Da domnile, ai dreptate

  • 16 mediatoarea // Nov 13, 2007 at 2:27 am

    3. Pt Sharon, la mes. din 10th, 2007, 9.49pm
    4. Pt Dies, la mes. din 12th,2007, 9.08pm
    Despre ce titlu vorbiti domnilor? Despre titlul expozitiei ( vernisajului)? Idiot sau nu, e titlul ales de pictor. Dupa cate stiu, scriitorul i-si denumeste cartea pe care o scrie, compozitorul simfonia pe care o compune…nu stiam ca puctorii nu pot sa-si numeasca singuri expozitiile. Sau poate ar fi mai bine sa dam o fuga pana la Madrid sa vedem si sa aprom daca se potriveste sau nu numele expozitiei cu panzele expuse…Iar o idee despre legatura dintre Brancusi si Einstein ne este data de fragmentul scris intre ” ” de un critic de arta si chiar de numele conferintei dir. institutului…”Cosmogonia lui Brancusi” .E simplu…

  • 17 Dies // Nov 13, 2007 at 8:16 am

    E adevarat ca mai sunt sculptori celebrii, la fel cum mai sunt si oameni de stiinta celebrii, dar Brancusi este cel mai mare!
    Hopa, hopa, penelopa! Iar dezinformezi, intentionat pt ca esti jidan sau neintentionat din necunoastere: “nimic nu se pierde, nimic nu se creeza, totul se transforma” NU a spus-o Einstein, ci Lavoisier in Legea conservarii maselor! Iar cu sutele de premii Nobel acordate jidanilor, las-o mai moale: in primul rand uita-te cine le acorda si apoi cati bani pompeaza SUA in cercetare, deci implicit arunca si israelului cateva miliarde de dolari pe an. In plus fata de asta exista o politica agresiva de atragere a creierelor din Europa si lumea intreaga…le atrag cu bani; deci un fel de “mercenari ai stiintei”.
    pentru mediatoare: vorbeam despre titlul Brancusi: E=mc2. Imi pastrez parerea ca este “idiot”. Dar asta nu inseamna ca expozitia nu e un succes.

  • 18 sharon // Nov 13, 2007 at 9:53 am

    dies-aveti dreptate !
    este Lavoisier

Leave a Comment