Andrei Vartic, Chisinau
PRIVITĂ DINSPRE interesul naţional, demiterea lui Traian Băsescu are o singură „vină”: Basarabia. Anume, acest preşedinte al României a propus intrarea republicii Moldova împreună cu România în UE, fapt care a provocat o uriaşă manifestare a românismului în Basarabia şi Bucovina – aproape un milion de oameni (adică o treime din populaţia RM) au depus cereri de redobândire a cetăţeniei româneşti (pe care basarabenii şi bucovinenii nu au refuzat-o niciodată şi nici statul român nu le-a luat-o).
Mai mult, Traian Băsescu a venit la Chişinău şi a spus basarabenilor că vor redobândi cetăţenia română în cel mai scurt timp. Şi mai mult, în discursul istoric din Parlamentul UE, Traian Băsescu a transmis răspicat europenilor tragedia şi sacrificiul Basarabiei: în 1940, fără vina lor, cetăţenii din această provincie românească au fost scoşi în mod criminal şi din contextul lor european, şi din cel umanitar, şi din cel etnic şi religios şi că, anume din aceste cauze, ei au tot dreptul să facă parte din UE. În zilele care au urmat Traian Băsescu a mai arătat că România este gata să acorde cetăţenie română unui număr de 1,5 milioane de cetăţeni ai RM şi că ministrul de justiţie Monica Macovei a şi propus guvernului o ordonanţă de urgenţă în această problemă. Or, anume această acţiune a lui Traian Băsescu, devenită mare politică europeană, a provocat un ţunami diplomatic la ministerul de externe al Rusiei (vezi declaraţiile dure ale lui Serghei Lavrov contra cetăţeniei româneşti a basarabenilor) şi, prin „consens”, noua tananică antiromânească a lui Voronin.
Imediat, în mod misterios, gazele ruseşti au „deschis” centrul comun (ce înseamnă „comun”?) de vize pentru UE la ambasada Ungariei (sic!), venirea lui Franco Frattini („prietenul” Monicăi Macovei) şi a unor miniştri de externe din UE la Chişinău. Dar şi furibunda demitere a lui Traian Băsescu de către un parlament care nu a găsit nici o motivare constituţională pentru acest act. Însă iniţiativele basarabene ale lui Traian Băsescu au fost blocate (de unde o fi venit comanda?) de comisiile de externe ale Camerei şi Senatului chiar înaintea demiterii, de parcă cetăţenia românească a basarabenilor ar fi fost cea mai stringentă problemă a legislativului dâmboviţean. Basarabia nu va uita uşor batjocoritoarea propunere a dlui Mircea Geoană – să-i tragem pe basarabeni în ţeapa loteriei, cât şi pe cea a noului ministru de externe Cioroianu (ce similitudine – Cioroianu-Voronin), care a declarat a doua zi după investire (de parcă cetăţenia basarabenilor era prioritatea zero a diplomaţiei româneşti) ca el (şi el nu e toată România) nu va mai promova ideea cetăţeniei româneşti pentru basarabeni ca să nu supere „suveranitatea” lui Voronin (comunistul românofob care se închina tocmai în acele zile criminalului Lenin).
De unde au venit peste poporul român cele mai straşnice încercări în toată istoria sa? De la est de Nistru. Unde s-au plăzmuit diabolicele scenarii de rupere în bucăţi a Românii Mari după 20 noiembrie 1920, când s-a iscălit Tratatul de pace de la Paris? La est de Nistru. De unde a venit ordinul de anihilare a peste un milion de români în Basarabia şi Bucovina după 28 iunie 1940? De la est de Nistru. Ce ar da României refacerea hotarelor etnice ale naţiunii române în zona hotarelor politice de la 1 decembrie 1918? Stabilitate. Stabilitatea statului care reprezintă interesul naţional al poporului român (aşa cum Rusia reprezintă interesul naţional al naţiunii ruse, Germania pe cel al naţiunii germane, iar Israelul pe cel al naţiunii evreieşti). Dar şi stabilitate Uniunii Europene, scutului ei militar NATO, ba chiar stabilitate întregii Europe, inclusiv Rusiei şi Ucrainei.
Soluţia pe care a propus-o Traian Băsescu, anume pentru acest context de „pace şi stabilitate”, cum scria şi Tratatul de pace de la Paris, este, fără nici un dubiu, cea mai bună: 1,5 sau chiar 2 milioane de basarabeni redevin cetăţeni români, deci şi cetăţeni ai UE (fiindcă sunt europeni prin statutul lor uman şi geografic) şi astfel nivelul de stabilitate economică, militară şi politică a sud-estului european creşte exponenţial iar noi, cetăţenii celui mai sărac stat european (sărăcia asta vine tocmai din instabilitatea de pe Nistru, susţinută de interesul geopolitic) redevenim oameni. Oameni în toată legea omeniei străvechi ce ne caracterizează.
Iată de ce, dragă Românie politică, Basarabia şi basarabenii „emigraţi” în România vor spune la referendumul din 19 mai: „NU!” demiterii lui Traian Băsescu.






















12 responses so far ↓
1 Laocoon // May 18, 2007 at 12:58 pm
Un articol extrem de slab. Imi pare rau sa citesc asa ceva pe site-ul dumneavoastra. Basescu este un demagog nerusinat prea putin interesat de drepturile romanilor de peste Prut; iar suspendarea sa de catre parlament nu are nici o legatura cu aceastra chestiune. Ceea ce il intereseaza pe Basescu este doar puterea; este un individ ahtiat dupa ea - care nu se da in laturi sa calce pe cadavre pentru a o obtine si pastra.
2 Cristian80 // May 18, 2007 at 5:41 pm
E corect ce a scris Laocoon, Basescu nu este interesat decat de interesele proprii si ale camarilei sale (Udrea, Cocos, Casuneanu, etc).
In ceea ce priveste acordarea cetateniei romane basarabenilor, sunt cu totul de acord, insa mi-e frica de faptul ca multi dintre ei o doresc doar pentru a beneficia de statutul de cetatean UE, fara sa aiba nic un fel de atasament pentru Romania.
3 Dies // May 19, 2007 at 7:34 pm
Asa cum doriti voi unirea cu Romania, asa dorim si noi revenirea la granitele dinainte de 1940! Iar cel care de 17 ani s-a angajat pe linia asta este doar partidul Romania Mare!
4 Deceneu // May 19, 2007 at 8:27 pm
Coalitia PSD+PNL+UDMR+PC+PRM…..mi se pare una inspaimantatoare.
http://www.victoriafinala.com
5 Sauron // May 20, 2007 at 12:57 am
Adevarat ce au spus Lacoon si Cristian80!
Daca Basarabia e in UE impreuna cu Romania, asta nu inseamna ca suntem uniti! Basarabia trebuie sa fie Romania, trebuie sa fim o tara unitara si intreaga fara nici un fel de UE! Unirea ar trebui sa se faca la nivel de natiune, individual, o singura Romanie cu Basarabia ca parte componenta si nu la nivel european….ca asa am putea spune ca suntem uniti cu Ungaria sau Grecia….ca si ei sunt in UE!
6 dc_wer // May 20, 2007 at 5:12 pm
Sunt basarabean si sunt de acord cu faptul ca articolul e unul slab. Il puteti intelege pe autor prin prisma faptului ca noi, basarabenii, am fost si suntem batjocura tuturor celor care au condus si conduc Romania de la 1918 incoace.
Basescu e seful de stat care “ne ia in seama”, ceea ce ii face pe unii (inclusiv autorul articolului) sa-si lege prea multe sperante de el, in lipsa unei alternative.
Cit despre basarabenii care ar dori cetatenie fara atasament fara Romania: normal, exista cazuri si cazuri. Dar, spuneti-mi, cat la suta din cetatenii romani sunt cu adevarat atasati de Romania? Cati dintre cetatenii romani din Romania, daca ar raspunde sincer la intrebarile “te bucuri de faptul ca esti roman”, “iubesti Romania”, ar raspunde “Da”?
7 test001 // May 21, 2007 at 3:23 am
Foarte bine a observat dc_wer ipocrizia unora.
Romanii de oriunde ar trebui sa fie uniti pentru ca nimeni, nicaieri in lumea asta n-o sa le vrea binele la nivel de natiune decat o Romania intreaga si puternica.
La urma urmei ce inseamna sa fii “roman” — daca inseamna sa fii ca majoritatea “romanilor” de azi, prefer sa nu ma numesc “roman”.
8 CC // May 21, 2007 at 4:09 pm
Ca basescu o fi interesat de camarila sa.. foarte probabil. Ca basescu e ca un buldog fara coada scapat din lant.. foarte probabil.
Da’ sunt de acord cu articolul ca a da cetatenia inapoi basarabenilor, fara conditii, trebuie sa se intample. Si asta indiferent daca exista atasament sau nu. Este o reparatie morala datorata basarabenilor si gata. Este pentru milionul omorat, deportat, batjocorit de cominternisti. Cititi-l pe Goma in “Saptamana Rosie” si veti intelege.
Iar daca basescu e ala care face aceasta reparatie istorica atunci: Bravo basescu!
9 Sauron // May 22, 2007 at 12:39 am
@CC: Eu nu cred ca Basescu o sa faca ceva in aceasta privinta daca nu vor Americanii si nu numai! Ce-o sa vrea americanii aia o sa faca si Basescu!
…deocamdata, fiind mult mai important, a semnat un acord cu statul Israel prin care angajeaza Romania in a plati 10.000 $ despagubire pt fiecare evreu mort in “holocaustul romanesc”, adica pentru aproape 500.000 de persoane….Tare nu!? :)
Eu insa cred cu speranta ca vom apuca sa vedem din nou Romania Mare(nu ma refer la partidul cu acelasi nume!) si toti romanii uniti in patria mama, intr-un singur stat!(nu in UE adica)
Cine va fi acela care o va face…nu stim inca…speram insa ca o sa apara!
10 Deceneu // May 22, 2007 at 8:23 pm
@Sauron”Eu insa cred cu speranta ca vom apuca sa vedem din nou Romania Mare(nu ma refer la partidul cu acelasi nume!) si toti romanii uniti in patria mama, intr-un singur stat!(nu in UE adica)”
Poti sa fii sigur de asta! Doua mii si cinci sute de ani a visat neamul nostru daco-romanesc ca vom trai uniti in aceeasi tara. Au venit peste noi valuri ,valuri de cotropitori . Ei au plecat si noi am ramas aici cu visul nostru pe care l-am urmat cu incapatanare pana la fanatism, atunci cand nimeni nu ne-ar fi dat nicio sansa.
Si totusi s’a implinit in 1918. Se va mai implini inca o data daca vom crede ca in trecut si vom fi increzatori in misiunea noastra. Dar mai ales sa nu ne pierdem cosangvinitatea noastra si urmasii nostri sa fie niste impostori ,iar ideea romaneasca iesita din gura lor sa fie o absurdi-tate. http://www.victoriafinala.com
11 Sauron // May 23, 2007 at 8:58 pm
Asa e Deceneu,…imi place siteul tau(daca e al tau), desi e suficient de radical pt vremurile in care traim(ma refer aici la ce e scris acolo apropos de “limitele legii”). In rest sunt placut impresionat de linkul trimis! Un singur lucru nu-mi place insa la acest site: daca fundalul e negru, era mai bine sa fie scrisul alb decat rosu….ar fi fost mai putin obositor pentru ochi la citit ;)Daca esti vreun administrator pe acolo ai putea schimba asta.
Numai bine!
12 Tamburus // May 24, 2007 at 7:22 pm
Într’un cenaclu la care am fost şi eu invitat, s’a pus întrebarea: “cine este cel mai mare duşman al româniei!?” S’a răspuns c’ar fi ţiganii, ungurii, ruşii, jidanii şi turcii!” Eu am dat răspunsul care a pus pe mulţi pe gânduri: politicianul am răspuns!!! S’a creiat discuţia că, da, politicienii sunt vinovaţi de mizeria din ţară, dar politicienii sunt necesari la conducere!!!. Nu domnilor, a venit un răspuns: politicienii nu sunt necesari, ROMÂNII SUNT NECESARI LA CONDUCEREA ŢĂRII, că un român la conducerea ţării româneşti, va lupta pentru mai binele ţării lui, pe când un politician, se duce după bătaia vântului. Şi vorbitorul a cerut să i se răspundă: puteţi să-mi daţi un exemplu de un politician BUN care a făcut ceva bun pentru ţara noastră!? A urmat tăcere şi apoi s’a propus o pauză… Acum să spun şi eu câteva cuvinte, sau mai bine zis o întrebare: cine s’ar fi aşteptat ca Emil Constantinescu să comită actul de trădare pe care l-a comis, dând ucrainei pământul românesc de parcă ar fi dat din moşia măsii!. Păi Ceauşescu a avut curajul să se încaiere cu Brejniev pentrucă acesta a deportat pe românii din Basarabia şi, la fel i-a făcut-o lui Gorbocev, cerându-i înapoi teritoriul românesc plus tezaurul, cerere care, probabil “l-a condamnat la asasinare!” Şi ce bunuri a făcut Iliescu şi cu Roman, care n’au o picătură de sânge românesc în ei!? Cât despre Băsescu! sigur că trebuie dat peste cap, dar, avem noi pe ROMÂNUL care să-i ia locul?. A schimba un politician cu altul, nu facem mare brânză, a găsi un român conducător, atunci putem spune că am făcut ceva…
Leave a Comment